Mieszkańcy Kwidzyna, Sztumu, Malborka, a także mniejszych miejscowości przy linii 207, wciąż są pozbawieni możliwości podróży koleją. Opóźnienia w modernizacji linii są ogromne.
Temat ponownie podjęli lokalni dziennikarze z portalu Kwidzyn Naszemiasto. Inwestycja pod nazwą „ Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” (w praktyce chodzi o odcinek od Malborka do Gardei, wsi zlokalizowanej ok. 15 km. na północny wschód od Grudziądza) miała zakończyć się jesienią 2019 roku, ale wcześniej doszło do wstrzymania robót i
konfliktu między PKP PLK, a jednym z wykonawców, którym było NDI. Gdy tak się nie stało, mówiono o połowie 2020, a
później o końcu tego roku. Nic z tego.
Radni i starosta pytają, co z linią 207
Ostatnio, na prośbę kwidzyńskich radnych, starosta powiatu kwidzyńskiego Jerzy Godzik zwrócił się do gdańskiego regionu PKP Polskich Linii Kolejowych o przedstawienie zaawansowania prac na linii 207. Podkreślał, że modernizowana linia kolejowa nr 207 jest dla mieszkańców powiatu kwidzyńskiego głównym szlakiem kolejowym łączącym powiat poprzez Toruń i Malbork z innymi aglomeracjami Polski, a zastępcza komunikacja autobusowa od miesięcy zniechęca do korzystania z oferty transportu publicznego.
Obawy starosty i radnych dotyczą głównie nasypu w Rozpędzinach, który osunął się po uszkodzeniu rurociągu w czerwcu 2020 roku. Duże osuwisko do dziś nie zostało uprzątnięte a szlak kolejowy, wcześniej już zmodernizowany, jest nieprzejezdny. To, według radnych, może skutkować kolejnym wielomiesięcznym zamknięciem linii. Zapytaliśmy o to PKP Polskie Linie Kolejowe.
– PLK oczekują na wydanie decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego dotyczącej akceptacji dokumentacji naprawy uszkodzonego nasypu w miejscowości Rozpędziny. Prace rozpoczną się po uzyskaniu decyzji WINB – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, nie podając terminu naprawy. Wiadomo, że naprawa osuwiska może potrwać kilka tygodni.
Zniszczony nasyp to nie jedyny problem
Tymczasem to nie jedyny problem PKP PLK na odcinku 207 od Kwidzyna na południe, w kierunku Gardei i Grudziądza. Zarządca Infrastruktury zdecydował się bowiem na ogłoszenie przetargu, którego celem jest wyłonienie wykonawcy prac na odcinku w okolicach przystanku Białki (km 90,020-90,570). Prace mają dotyczyć przebudowy linii kolejowej, a dokładniej – przesunięcia osi toru.
– Celem prac jest uzyskanie lepszego układu toru i zwiększenie prędkości dla pociągów pasażerskich do 120 km/h – napisał Przemysła Zieliński. PKP PLK dopiero 14 stycznia otworzyła oferty w tym przetargu, ale nieoficjalnie nie wybrała jeszcze wykonawcy. Chce nim być jedynie PPM-T, które chce wykonać prace za kwotę 10,6 mln zł netto.
Kiedy ruszą pociągi?
M.in. z tych powodów PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że otwarcie ruchu na południowym odcinku linii będzie możliwe w grudniu 2021, prace potrwają więc ponad dwa lata dłużej niż planowano. Lepiej ma być na odcinku od Malborka do Kwidzyna.
– Zakończenie zasadniczych prac budowlanych, umożliwiających wznowienie ruchu pociągów na odcinku Malbork – Kwidzyn, zgodnie z deklaracją wykonawcy planowane jest w marcu br. – napisał przedstawiciel PKP PLK. Tu trwają już tylko prace wykończeniowe i okołotorowe, niemal gotowa jest stacja Kwidzyn, a także perony w Gościszewie, Sztumskiej Wsi, Ryjewie i Brachlewie.
– Na stacji Sztum postępują prace przy budowie układu torowego. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntów położono już większość nowych torów. Gotowa jest konstrukcja peronu wyspowego, na którym układana jest nawierzchnia. (...) Przebudowany zostanie przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Reja. Gotowy jest tymczasowy bajpas drogowy przez teren stacji, na który skierowany zostanie ruch podczas przebudowy przejazdu. Na skrzyżowaniu drogi z torami zamontowane zostaną nowe rogatki oraz oświetlenie, wymieniona zostanie nawierzchnia, dzięki czemu kierowcy przejadą przez tory sprawniej – dodał Przemysław Zieliński.
W ramach prac na linii 207 wykonawca modernizuje między Malborkiem a granicą województwa 70 km torów. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h, od marca taka prędkość nie będzie jednak możliwa do osiągnięcia. Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut. Projekt został dofinansowany z RPO dla województwa pomorskiego.
Już teraz PKP PLK zapowiada dalsze prace na linii 207 między Gardeją a Grudziądzem, gdzie pociągi mogą jeździć obecnie z prędkością 50 km/h.
Trwa projektowanie dla modernizacji tego odcinka. Po projektowaniu przyjdzie czas na prace budowlane i ten odcinek linii ponownie trzeba będzie zamknąć. Kiedy? Tego na razie nie wiemy,.