W czerwcu mają zakończyć się prace na budowie tunelu łączącego port lotniczy im. Chopina w Warszawie z linią kolejową Warszawa - Radom. 13 pociągów do obsługi połączenia z lotniska do centrum miasta zamówiła warszawska SKM, a 16 - Koleje Mazowieckie. Nie jest jednak pewne, czy pasażerowie na tej trasie skorzystają ze wspólnego biletu dla obu przewoźników.
W ramach wspólnego biletu pasażerowie Kolei Mazowieckich mogą podróżować na terenie Warszawy i okolic na postawie biletów ZTM na okres doby i dłuższych. Wydawałoby się to dogodnym rozwiązaniem również dla osób przylatujących na kilka dni do Warszawy - choćby w trakcje euro 2012.
Tymczasem według przedstawicieli warszawskiej SKM, ZTM wcale nie musi być zainteresowany obsługą lotniska przez dwóch przewoźników. SKM jako przewoźnik miejski otrzymał dofinansowanie na zakup taboru do obsługi portu lotniczego im. Chopina i ma zagwarantowane dopłaty do biletów z budżetu miasta. Elfy, które zamówiła SKM mają odjeżdżać z lotniska co 15 minut i według osób z zarządu tej spółki - częstsze połączenia mogą nie być potrzebne ZTM. Tym bardziej, że pociągi zamawiane przez Koleje Mazowieckie będą prawie dwa razy krótsze, a dofinansowanie na nie obejmuje obslugę modernizowanej linii E65 (tamtędy pojadą pociągi z Warszawy do lotniska w Modlinie), a nie portu im. Chopina.
- Nastawiamy się docelowo na obsługę połączenia linią SKM. W kwestii KM obecnie nie możemy podać odpowiedzi - poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik ZTM Igor Krajnow. Wstrzemięźliwość ze strony ZTM jest o tyle zastanawiająca, że organizator transportu w Warszawie latami dążył do wspólnej oferty biletowej na pozostałych liniach. Koleje Mazowieckie chciałaby wspólnego biletu także na nowo budowanej linii.
- Spółka „Koleje Mazowieckie -KM” jest zainteresowana wprowadzeniem oferty „Wspólny Bilet KM – ZTM” na odcinku łącznicy kolejowej do lotniska Okęcie. W tym celu m.in. podpisaliśmy umowę na zakup 16 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą skierowane do obsługi projektu lotniskowego (Modlin – Okęcie). W związku z powyższym spółka będzie prowadzić rozmowy w tej sprawie z Zarządem Transportu Miejskiego, który ponosi koszty finansowania wyżej wymienionej oferty - poinformowała "Rynek Kolejowy" Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.
Na chwilę obecną wygląda na to, że pasażerowie linii lotniczych muszą liczyć się z koniecznością kupowania różnych biletów po przylocie do Warszawy, w zależności od przewoźnika. Pół roku przed ukończeniem linii "lotniskowej", po podpisaniu umowy przez KM na zakup pociągów, rozmowy na temat wspólnego biletu nie zostały nawet rozpoczęte.