– Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem skróci się do czasu między 45 a 55 minut – zapowiedział dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Położony w województwie małopolskim, zaledwie 40 kilometrów od Krakowa 36-tysięczny Olkusz jest jednym z miast dotykanych przez zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Obecnie odjeżdża stąd zaledwie sześć par pociągów w dni powszednie i cztery w weekendy. Żaden z nich nie dojeżdża do stolicy województwa. Najkrótsze połączenie, z dwoma przesiadkami w Tunelu i Miechowie, zajmuje 2 godziny 17 minut.
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział zmianę tego stanu rzeczy. – Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem skróci się z obecnych około 3 godzin do czasu między 45 a 55 minut – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany w komunikacie ministerstwa. Ostrożniejsza w kwestii czasu przejazdu jest PKP PLK, która podała w komunikacie, że będzie to ok. 60 minut.
Łącznica oczekiwana od latJak czytamy w komunikacie, wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska planowane jest do 2023 roku. Ma to być ok. 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków (w rzeczywistości będzie to połączenie poprzez linię 156 – przyp. JM). Takie rozwiązanie wyeliminuje m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem – podkreśla resort.
Temat łącznicy nie jest nowy – minister Adamczyk w komunikacie podkreśla, że "Ministerstwo Infrastruktury od dawna analizowało tę sprawę". O budowę łącznicy
przez lata apelował olkuski poseł PiS, Jacek Osuch. Dokładnie dwa lata temu w
odpowiedzi na jego interpelację ministerstwo poinformowało, że budowa łącznicy nie jest planowana (choć technicznie wykonalna), ponieważ wymagałaby przebudowy układu drogowego, co podnosi szacunkowy koszt prac do ok. 30–40 mln zł.
Więcej inwestycji dla Olkusza
Budowa łącznicy bez wątpienia skróci czas podróży, choć warto zaznaczyć, że obecnie nie są realizowane możliwości kursowania pociągów przez Jaworzno, a czas przejazdu na magistrali E30 jest znacznie wydłużony z powodu modernizacji tej linii. Prace
trwają też na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec; jak poinformował minister, "idą zgodnie z planem". Prace na magistrali E30 pomiędzy Jaworznem Szczakową a Krakowem
mają zakończyć się w przyszłym roku. Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla
przebudowy stacji i dworca w Olkuszu.
Budowa łącznicy to nie jedyny pomysł na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym Olkusza. W ubiegłym roku samorząd województwa przeznaczył milion złotych na
studium budowy nowej linii kolejowej łączącej Kraków z Olkuszem przez Jurę Krakowsko-Częstochowską. Z kolei w programie Centralnego Portu Komunikacyjnego zapisano budowę w okolicach Olkusza
ogromnego węzła kolei dużych prędkości wraz z obsługą tego miasta.