Na czas zamknięcia linii 207 pociąg TLK mógłby omijać ją przez Laskowice Pomorskie i Kościerzynę. Poprawiłoby to przynajmniej czasowo ofertę komunikacyjną w tej części Pomorza, a przy tym pozwoliłoby na efektywne wykorzystanie taboru spalinowego – uważa poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Z odpowiedzi ministerstwa wynika jednak, że nie ma szans na wprowadzenie takiego rozwiązania.
Poseł postanowił zająć się sprawą pociągu TLK 45104/54105 (Katowice – Częstochowa – Łódź Widzew – Płock – Brodnica – Grudziądz – Kwidzyn – Malbork – Gdynia Główna), zaplanowanego w rozkładzie jazdy 2021/2022. Zastrzeżenia Gawkowskiego wzbudził fakt prowadzenia składu na odcinku Płock – Gdynia Główna lokomotywą spalinową. – Dowiedziałem się, iż z powodu
modernizacji linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – Kwidzyn pociąg kursować będzie od stacji Jabłonowo Pomorskie przez Iławę i Prabuty. Odcinek Jabłonowo Pomorskie – Iława – Gdynia Główna to trasa w pełni zelektryfikowana, stąd dziwi fakt obsługi składu lokomotywą spalinową. W dobie zmian klimatycznych uważam, iż jeżeli jest możliwość obsługi pociągu trakcją elektryczną, to należy z tego korzystać – argumentował poseł.
Jeśli objazd, to może przez Kościerzynę?
Jako rozwiązanie alternatywne zaproponował przetrasowanie pociągu, podając dwa możliwe warianty. Pierwszym byłaby trasa od Jabłonowa Pomorskiego przez Grudziądz, Laskowice Pomorskie, Wierzchucin i Kościerzynę. – Taki przebieg wyeliminuje przede wszystkim czasochłonną zmianę kierunku jazdy pociągu, jak również skomunikuje wykluczone regiony, szczególnie w Borach Tucholskich – uzasadnił parlamentarzysta. Inna podana przez Gawkowskiego możliwość to zmiana kierunku jazdy w Laskowicach i jazda linią 215 do Bąka. – W ten sposób, zatrzymując skład na stacjach Osie, Szlachta, Czersk i Karsin, znacznie zwiększymy udział przewozów kolejowych na Kociewiu. Wspomnianą trasą kursował już pociąg spółki PKP Intercity w 2016 r. – podkreślił poseł.
W interpelacji do ministra infrastruktury pojawiło się też kilka pytań dodatkowych. Dotyczyły odrestaurowania budynków dworcowych podczas modernizacji i elektryfikacji linii 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia Główna oraz terminu fizycznego rozpoczęcia prac budowlanych w węźle Bąk – Czersk – Lipowa Tucholska – Szlachta w ciągu linii 215 i 201 oraz łącznic 743 i 744. Posła interesowało też, czy resort dysponuje analizami środowiskowymi na temat eksploatacji lokomotyw spalinowych.
MI: Decydują obiegi taboru i potoki pasażerów
Odpowiedzi w imieniu ministerstwa udzielił sekretarz stanu Andrzej Bittel. Jak poinformował, na podstawowej trasie lokomotywa spalinowa będzie prowadziła omawiany pociąg tylko na dwóch odcinkach zelektryfikowanych: Płock – Płock Trzepowo oraz Malbork – Gdynia Główna. Rozwiązanie takie wynika – według wiceministra – z dążenia do efektywnego wykorzystania spalinowych pojazdów trakcyjnych, których punkt utrzymania znajduje się właśnie w Gdyni. – Zaplanowany sposób obsługi trakcyjnej (…) pozwala na wyeliminowanie konieczności przejazdów lokomotyw „luzem” na odcinku Gdynia – Malbork – Gdynia oraz na eliminację dodatkowych prac manewrowych (wymiana lokomotyw w Malborku), co miałoby wpływ na wydłużenie czasu przejazdu pociągu – tłumaczy Bittel.
Sytuację zmienią jednak planowane zamknięcia torowe na modernizowanej linii 207. Po ich wprowadzeniu pociąg pokona trasę Grudziądz – Gdynia przez Laskowice Pomorskie i Tczew. – Pozwoli to zachować zbliżony czas przejazdu na ww. odcinku, przy jednoczesnym utrzymaniu obsługi stacji Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa oraz Sopot – uzasadnia przyjęcie tej trasy wiceminister. Takie rozwiązanie skutkuje wprawdzie wspomnianym przez posła Gawkowskiego wydłużeniem odcinka zelektryfikowanego obsługiwanego trakcją spalinową, jednak przetrasowanie w żadnym z proponowanych przez posła wariantów nie jest planowane.
Nie będzie modernizacji dworców na linii 201
– W ramach modernizacji linii nr 201 nie przewiduje się działań typu odrestaurowanie budynków dworcowych na stacjach [składnia oryginalna] – odpowiedział przedstawiciel MI na kolejne pytanie posła. Jak dodał, w Programie Przystankowym zaproponowano budowę nowych przystanków na linii 201: Gdańsk Kukawka, Gdynia Mały Kack i Szałameje [powinno być: „Szałąmaje” – przyp. RC]. Modernizacja wskazanych w pytaniu odcinków linii kolejowych jest natomiast planowana w unijnej perspektywie budżetowej 2021-2027. Będzie ona częścią przedsięwzięcia pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”, które jednak – co zastrzega Bittel – dojdzie do skutku tylko pod warunkiem zapewnienia finansowania z funduszy Unii Europejskiej.
Według Bittela Ministerstwo Infrastruktury nie posiada analiz środowiskowych na temat użycia lokomotyw spalinowych. – Należy jednak założyć, że pod warunkiem dobrej frekwencji w danym pociągu użycie takiego środka trakcyjnego jest dla środowiska korzystniejsze niż przejazd samochodami indywidualnymi czy autobusem – stwierdził przedstawiciel resortu.