PKP Polskie Linie Kolejowe po wielu latach wreszcie ogłosiły przetarg na realizację prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Inwestycja w zakresie linii nr 201 planowana jest do sfinansowania ze środków budżetu państwa, a dla linii nr 229 z programu FEnIKS.
Jak podaje informacja prasowa, PLK SA ogłosiły przetarg na realizację zadania pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II”. Od dawna znamy już oferty w przetargu
na odcinek linii 201 od Kościerzyny do Somonina, ale niemal od roku PLK nie wskazała na najlepszą ofertę w tym zadaniu. W komunikacie prasowym PLK pisze jednak jak będzie wyglądać odcinek, na który właśnie ogłosiła przetarg (
więcej o samym postępowaniu piszemy tutaj)
28 kilometrów linii 201 do remontu
– W zakres prac wchodzi modernizacja ponad 28 kilometrów linii nr 201, wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Pozwoli to na zwiększenie przepustowości na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku (w tej chwili nie jest to możliwe, bo ani linia do Kartuz ani linia do Kościerzyny nie jest zelektryfikowana,
co wymusiło zakup przez Pomorze pojazdów dwutrakcyjnych do obsługi zelektryfikowanej już PKM i linii stycznych) – napisały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Spółka dodaje, że podwyższone zostaną perony w Kiełpinie Kartuskim, Borkowie, Żukowie, Żukowie Wschodnim, Pępowie Kartuskim i Rębiechowie. Przebudowane lub wyremontowane zostaną 54 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i przepusty. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy.
Koniec prac od Kościerzyny do Gdańska w 2027 roku, na całej linii - do 2028 roku– Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo-drogowych. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym nastawni w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z aktualnie budowanym nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km – podaje PLK.
– Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut. Rozpoczęcie prac planuje się po podpisaniu umowy z wykonawcą i zabezpieczeniu środków finansowych. Zakończenie zadania planuje się do końca 2027 r. – dodaje zarządca. PLK.
Przetargi na pozostałe odcinki linii 201, od podbydgoskiego Maksymilianowa do Gdyni (za wyjątkiem odcinka Kościerzyna - Somonino i Somonino - Gdańsk Osowa, gdzie przetargi ogłoszono) przewidziano do ogłoszenia w 2024 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2028.