Trwa ocena wniosków zgłoszonych do programu Kolej+. Wielkopolska zgłosiła do programu pięć projektów i dla wszystkich z nich są już gotowe studia planistyczno-prognostyczne. Jednym z nich jest projekt wznowienia połączeń pasażerskich do Czarnkowa. Zgodnie z planami województwa, do tego miasta miałoby kursować 10 par pociągów z Poznania. Jednak szacowany koszt realizacji jest ogromny.
Trwa ocena wniosków zgłoszonych do programu Kolej+. W Wielkopolsce zaplanowano realizację
pięciu projektów, a dla każdego z nich jest już gotowe studium planistyczno-prognostyczne. Za kilka tygodni okaże się, które projekty uzyskają rządowe dofinansowanie i będą realizowane w ramach powyższego programu. W tym momencie wiadomo już, że nie dla każdego z 47 wniosków z całej Polski wystarczy funduszy. Tym niemniej gotowe dokumenty pomogą samorządom w rewitalizacji linii w dalszej przyszłości.
Projekty preferowane przez PKP PLK
Teoretycznie największe szanse na realizację mają projekty, które znalazły się na mapie
załączonej do programu przez PKP PLK. Wśród nich są trzy wielkopolskie projekty, lecz nie ma tam linii do Czarnkowa. Z drugiej strony wiele zadań preferowanych przez PKP PLK albo nie było realizowanych wcale lub też odpadły na wcześniejszych etapach programu jak chociażby projekty przywrócenia
połączeń do Żnina czy Chełmna na Kujawach. Czy w takim razie projekt powrotu pociągów do Czarnkowa ma szansę na realizację i dofinansowanie z Kolei Plus?
Dwie linie do pełnej modernizacji
Projekt, który ma przywrócić połączenia pasażerskie do stolicy powiatu czarnkowskiego jest obszerny, ponieważ
zakłada rewitalizację i przystosowanie do ruchu pasażerskiego aż dwóch linii kolejowych, a więc 390 na odcinku od Czarnkowa do przystanku Bzowo Goraj, a także linii 236, od Bzowa Goraju do Wągrowca przez Rogoźno Wielkopolskie. Ma to pozwolić na utworzenie ciągu Czarnków – Rogoźno Wielkopolskie – Wągrowiec – Poznań. Jak mówi nam Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu w UMWW, władze województwa rozważają dwie koncepcje trasy do Czarnkowa.
10 par połączeń w ciągu doby
– Zgodnie z naszymi deklaracjami jako organizatora publicznego transportu zbiorowego dla projektu pt. “Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno - Wągrowiec” planowane jest uruchomienie 10 par pociągów na dobę w relacji Czarnków – Rogożno - Wągrowiec – Poznań lub Czarnków – Rogoźno – Poznań z przesiadką w Obornikach Wlkp – poinformował nas Robert Pilarczyk.
Aby uzyskać dofinansowanie z programu Kolej+, rewitalizowane, bądź nowo budowane linie kolejowe powinny umożliwiać przywrócenie lub usprawnienie połączeń miast o
populacji powyżej 10 tysięcy mieszkańców ze stolicami województw. Dlatego też w przypadku wszystkich wielkopolskich projektów, województwo planuje połączenia kolejowe, które będą docierać do Poznania. W przypadku Czarnkowa dwie opcje to relacja Czarnków – Rogoźno Wlkp. – Wągrowiec – Poznań lub też Czarnków – Rogoźno, gdzie następowała by przesiadka w pociągi do Poznania jadące po linii do Piły.
Oczywiście istnieje możliwość jazdy bezpośrednio do Poznania po linii Pilskiej od Rogoźna, lecz wymagałoby to stworzenia łącznicy lub zmiany czoła pociągu. W przypadku trasy przez Wągrowiec, może się okazać, że linia 356 z Poznania do Wągrowca ma za małą przepustowość, ponieważ jest jednotorowa i niezelektryfikowana, a pociągi PKM jeżdżą pełne po udanej modernizacji linii. Dorzucenie na linie kolejnych 10 par pociągów, może być trudne lub wręcz niemożliwe do zrealizowania.
Linie jednotorowe i niezelektryfikowane
Modernizowane linie 390 oraz 236 mają pozostać jednotorowe i niezelektryfikowane, a pociągi mają na nich kursować z prędkością do 120 km/h. Przewidziano obsługę pasażerską na minimum 10 przystankach. Są to: Czarnków, Czarnków Zachodni, Bzowo Goraj, Lubasz k. Czarnkowa, Jędrzejewo Wlkp; Połajewo, Ryczywół, Rogoźno Wielkopolskie (tutaj przewidziano modernizację stacji), Runowo k. Wągrowca oraz Wągrowiec Zachód. Pod kolejne 10 przygotowano rezerwę terenową: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie oraz Wiatrowiec.
Co ciekawe według pierwotnych założeń miała powstać łącznica, która umożliwiałyby ominięcie stacji Bzowo Goraj, na której konieczna będzie zmiana czoła pociągu. W związku z planowanym przystankiem nie wiemy, czy taka łącznica powstanie, a ewentualny przystanek zostanie przesunięty w inne miejsce.
Duże potoki pasażerskie i ogromny koszt rewitalizacji
Analizy wykazały też, że modernizacja całego ciągu może przynieść przyrost pasażerów na poziomie 604 908 rocznie, a więc ma on duży potencjał. Jednak koszt inwestycji oszacowano na 550 milionów złotych netto. Zgodnie z zasadami programu, województwo musiałoby wyłożyć ponad 80 milionów złotych na realizację przedsięwzięcia czyli 15% kosztów całej inwestycji. Dla samorządu jest to ogromna kwota.
Sama linia Wągrowiec – Rogoźno jest wykorzystywana w ruchu towarowym, co było możliwe dzięki
pracom PKP PLK. Ruch towarowy odbywa się także na linii z Czarnkowa do Rogoźna. Czarnków stracił połączenia pasażerskie w 1993 roku.