Na początku kwietnia odbył się pierwszy kurs nowego kolejowego połączenia kontenerowego z chińskiego Shaanxi do węgierskiego Eperjeske – informuje ukraiński portal Centre for Transport Strategies. Operatorem połączenia są rosyjska spółka Rail Cargo Logistics oraz koleje kazachskie KTZ Express. Pociągi przejeżdżają tranzytem przez terytorium Ukrainy.
Pierwszy pociąg wyruszył z Chin 27 marca, dotarł zaś do Eperjeske 7 kwietnia. 41 40-stopowych kontenerów było wypełnionych dobrami konsumpcyjnymi. Od maja kursy według stałego rozkładu jazdy mają odbywać się co tydzień.
Granicę chińsko-kazachską pociąg przekracza na przejściu Alashankou – Dostyk, a rosyjsko-ukraińską – Suzemka – Zernove. Końcowa stacja Eperjeske znajduje się nad rzeką Cisą, tuż za granicą węgiersko-ukraińską. Ponieważ do stacji dociera tor szeroki, na całej trasie – w odróżnieniu od podobnych połączeń między Chinami a Polską – nie ma konieczności przeładunku kontenerów.
Operatorzy logistyczni połączenia nazywają jego trasę „południowym korytarzem” między Chinami a południową częścią Europy Środkowej. Deklarują zabiegi o jego wykorzystanie do dostarczania ładunków także do pozostałych krajów regionu: Rumunii, Austrii, a także niegraniczących z Węgrami: Niemiec, Włoch, Turcji oraz Polski.
Inicjatywa RCL i KTZ może więc okazać się potencjalnym konkurentem dla coraz liczniejszych połączeń kontenerowych z Chin do Polski. Pozwala ona na ominięcie
coraz bardziej zatłoczonego przejścia Brześć – Małaszewicze, którego przepustowość ograniczają dodatkowo zarówno skomplikowane procedury, jak i prace infrastrukturalne. Jak pisaliśmy niedawno, PKP Cargo ogłosiły
przetarg na rozbudowę i modernizację tamtejszego terminalu intermodalnego. Efekt inwestycji, na którą przyznano już środki unijne, ma zostać osiągnięty do końca przyszłego roku.
Kolejowe przewozy towarowe z wykorzystaniem kontenerów szybko rosną nie tylko –
jak informowaliśmy – na Ukrainie, ale w całym regionie. Wśród innych nowo uruchomionych połączeń kontenerowych w południowo-wschodniej Europie warto wymienić kursy Kolei Ukraińskich Niżniednieprowsk – Uzel – Sławków, wykorzystujące infrastrukturę Linii Hutniczej Szerokotorowej. Pierwszy skład dotarł do Polski na początku kwietnia. O miesiąc wcześniej zaczęło działać połączenie z Białorusi przez Ukrainę do Rumunii. To właśnie przewozy o charakterze tranzytowym zwiększyły się w ubiegłym roku najbardziej – aż o 24%.
Warto dodać, że podczas Forum „Belt and Road” w Pekinie dotyczącego współpracy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku,
lotnisko w Budapeszcie podpisało umowę o współpracy (MoU) z dużym chińskim hubem cargo Xi`an, mającą na celu dalszy rozwój połączeń lotniczych między Chinami i Węgrami.