Trwają prace rewitalizacyjne na linii kolejowej nr 131, między Bydgoszczą a Tczewem. Roboty zakończą się jeszcze w tym roku. W wyniku prowadzonej inwestycji czas przejazdu między miejscowościami skróci się z 2,5 godziny do 72 minut.
- Prace rewitalizacyjne na odcinku Bydgoszcz-Tczew przebiegają zgodnie z harmonogramem, choć z racji tego, że oszczędności przetargowe pozwoliły na zlecenie prac uzupełniających, dodatkowe zadania będą realizowane jeszcze na początku grudnia – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Malepszak z PKP PLK.
Prace prowadzone są w torze nr 1 na całym odcinku między Bydgoszczą a Tczewem, z wyłączeniem odcinków już wcześniej wyremontowanych do prędkości 120km/h oraz takich, gdzie obowiązuje prędkość nie mniejsza niż 100 km/h. – Zakładaliśmy, że nie będziemy prowadzić prac na odcinkach, gdzie prędkość maksymalna wynosi 100 km/h i więcej. – zaznaczył Piotr Malepszak. Dotyczy to dużej części szlaku z Bydgoszczy do Maksymilianowa, gdzie w torze nr 1 obowiązuje właśnie prędkość 100km/h.
Na odcinku granica IZ Bydgoszcz – Tczew, tor nr 1, realizację zamówienia prowadzi OHL Ĺ˝S, a.s. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce. Prace polegają na ciągłej wymianie podkładów drewnianych na nowe strunobetonowe wraz z mechanicznym oczyszczeniem i uzupełnieniem podsypki tłuczniowej. Prowadzona jest także naprawa siedmiu przejazdów kolejowych oraz roboty towarzyszące w branży automatyki i elektroenergetycznej.
Na odcinku Bydgoszcz Główna – granica IZ Gdynia, tor nr 1, prace prowadzi firma Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. SA Oddział w Polsce. Umowa obejmuje kompleksową wymianę nawierzchni torowej w torze nr 1 na odcinku Maksymilianowo – granica IZ Gdynia o łącznej długości ok. 33 km.
- Osiągnięcie prędkości 120 km/h z Bydgoszczy do Tczewa pozwoli na skrócenie czasu jazdy pociągów bez zatrzymania do 72 minut. Do tej pory pociągi pokonywały ten dystans w czasie ok. 2,5 godziny – podkreślił Piotr Malepszak.
W ramach skrócenia czasu przejazdu pociągiem na Euro 2012 między Poznaniem i Gdańskiem, prowadzone są również prace na dwóch innych odcinkach: między Inowrocławiem a Bydgoszczą oraz między Poznaniem a Inowrocławiem. Na szlaku Inowrocław - Bydgoszcz prace dotyczą toru nr 2. Założeniem projektu jest czas przejazdu w obydwu kierunkach na poziomie 30 min. – Czas ten ulegnie dalszemu skróceniu po przebudowie wiaduktu kolejowego w Bydgoszczy, ale ten fragment inwestycji prowadzony będzie już po Euro 2012 – zaznaczył przedstawiciel PKP PLK. Także na odcinku Poznań-Inowrocław prowadzone są prace w torach 1 i 2. Tutaj czas przejazdu ma ulec skróceniu do 70 minut.
Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości transportu między miastami, w których odbędą się rozgrywki w ramach Euro 2012. Dzięki realizowanym pracom, kibice w czasie Euro 2012 będą mogli podróżować między Poznaniem a Gdańskiem w czasie 3 godz. i 30 minut. Będzie to znacząca poprawa w stosunku do czasu, z jakim pociągi jeździły dotychczas. W przyszłym roku zaplanowane są prace w torze nr 2 z Tczewa do Bydgoszczy w celu zapewnienia czasu przejazdu na poziomie 3 godz. i 30 minut także w kierunku przeciwnym z Gdańska do Poznania.
Odtworzenie parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej nr 131 i 353 oprócz poprawy połączenia z Poznania do Gdańska polepsza także relację do Wrocławia leżącego na jednym ciągu łączącym 3 spośród 4 miast gospodarzy Euro. Dodatkowe prace są prowadzone także na odcinku Poznań –Wrocław. Łączna wartość prowadzonych w 2011 roku robót rewitalizacyjnych dla połączenia Wrocławia –Poznania i Gdańska to 200 mln zł.