W miniony weekend już po raz dziewiętnasty w rejonie wolsztyńskiej parowozowni odbyła się uroczysta Parada Parowozów. Wystąpiło w niej łącznie 11 parowozów - 7 polskich i 4 z zagranicy. Buchające parą maszyny prezentowały się w przejazdach indywidualnych oraz w "korowodach".
W XIX Paradzie Parowozów można było zobaczyć następujące maszyny:
Pm36-2 "Piękna Helena" - najbardziej rozpoznawalny przedwojenny polski parowóz, którego projekt powstał w 1936 roku. Parowóz wykorzystywany był w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pospiesznych. W 1995 roku po kapitalnym remoncie "Piękna Helena" trafiła do parowozowni w Wolsztynie, gdzie jest nadal wykorzystywana w ruchu planowym. Maszyna może rozpędzić się do 130 km/h.
Ol49-59 "Oelka" - parowóz przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Skonstruowany w 1953 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Wyróżnia się klasycznymi proporcjami. Jego czar podziwia się w pełni tylko w biegu.
52 8177 - parowóz wyprodukowany w 1944 roku w Niemczech. Prędkość maksymalna jaką osiągnął to 80 km/h.
Ty2-911 - parowóz zbudowany w 1944 roku w Poznaniu. Do końca wojny służył w kolejach niemieckich, a jeszcze w 1945 roku przejęły go koleje polskie. Dwa lata później trafił do Chabówki.Ponieważ dobrze się spisywał w terenie górskim, pozostał w Chabówce do dziś. Zresztą lepszej kariery nie zrobiłby nigdzie indziej. Parowóz zagrał w filmie Stevena Spielberga "Lista Schindlera".
Ol49-69 - to siostrzany parowóz "Oelki" - Ol49-69. Ze swoją towarzyszką od lat stanowią parę, jeżdżąc w Wolsztynie na zmianę. Zbudowana w 1953 roku wolsztyńska lokomotywa Ol49-69 może rozwijać prędkość do 100 km/h.
01 509 - parowóz należący do Towarzystwa Pressnitztalbahn. Stacjonuje w Chociebużu (Cottbus). Niemiecki parowóż przystosowany do prowadzenia szybkich pociągów osobowych jest opalany mazutem.
534-0432 - parowóz stacjonujący w Czechach, w Luzna u Rakovnika (muzeum kolejnictwa). Wyprodukowany został w 1946 roku. Nie należy do najszybszych parowozów - maksymalna prędkość jaką osiągał to 60 km/h.
475 101 "Slechicna" - czeski parowóz wyprodukowany w 1947 roku. Maksymalna prędkość, jaką osiągał, to 100 km/h. Jest najdłuższym parowozem, jaki pojawił się na paradzie w Wolsztynie.
Tkt48-191 "Osiołek" - to ostatni czynny parowóz zbudowany dla PKP w chrzanowskim Fabloku. Obsługiwał ruch podmiejski lokalny, a w rejonach górskich pociągi osobowe i pospieszne. Parowóz ten jest uważany za jedną z najlepszych konstrukcji polskich inżynierów. Eksploatacja "Osiołków" zakończyła się na początku lat 90-tych XX wieku. Od 1994 roku stacjonuje w Chabówce.
TKh 05353 - parowóz przemysłowy wyprodukowany w Fabloku Chrzanów w 1953 roku. Przeznaczony do pracy na bocznicach zakładowych. Najczęściej znajdował zatrudnienie w hutach - stąd przydomek "Ferrum". W 2008 roku został przez DB Schenker Rail Polska odbudowany i przywrócony do ruchu.
Tkt48-18 "Tekatka" - należy do serii parowozów tendrzaków. Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i do obsługi pociągów towarowych. Masa napędna była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Na sprawnym torze pojazd mógł rozpędzić się do 80 km/h. Od 1994 roku można go zobaczyć w Jaworzynie Śląskiej i jest jedynym czynnym parowozem w tamtejszym Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.
Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji z weekendowej imprezy.