Poznaliśmy więcej szczegółów, jak wyglądać będzie nowy przystanek kolejowy w Gdyni na Wzgórzu Św. Maksymiliana, który zostanie wybudowany w związku z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niedaleko przystanku znajdować się będzie przejście rozjazdowe, umożliwiające przejazd z toru na tor.
Na Wzgórzu Św. Maksymiliana znajduje się obecnie peron dwukrawędziowy przy linii 250 SKM (Gdańsk – Rumia). Do połowy przyszłego roku ma tam też powstać kolejny peron, przy linii 201, która jest włączona w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linią 201 kursować będą pociągi łączące Gdańsk z Gdynią przez lotnisko w Rębiechowie, w projekt PKM jest też włączona cała linia Gdynia – Kościerzyna wraz z odnogą do Kartuz, na której wznowiony ma zostać ruch pociągów pasażerskich).
Projekt realizowany przez spółkę PKM SA, zakładający budowę linii Gdańsk Wrzeszcz – Banino (która w Baninie połączy się z linią 201), został niedawno poszerzony o inwestycje w stacje i przystanki na linii 201. PKM SA jest w tym momencie odpowiedzialna także za budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion (oba będą zlokalizowane pomiędzy istniejącą stacją Gdynia Wielki Kack i Wzgórzem Św. Maksymiliana), jak również za przebudowę stacji Gdańsk Osowa. Budowa przystanku na Wzgórzu Św. Maksymiliana, komplementarna wobec tego projektu, formalnie pozostaje poza PKM SA. Jest wynikiem porozumienia zawartego pomiędzy władzami Gdyni i kierownictwem zlokalizowanego na Wzgórzu Św. Maksymiliana Centrum Handlowego Riviera. Peron na Wzgórzu wybudowany zostanie do połowy 2015 r. (czyli w tym samym terminie, w którym ma zostać uruchomiona PKM) ze środków prywatnego inwestora.
Problemem dla sprawnego funkcjonowania tego peronu może być jednak fakt, że będzie on jednokrawędziowy, zlokalizowany tylko przy torze w kierunku Kościerzyny. Układ na Wzgórzu jest taki, że tor linii 201 w kierunku Gdyni znajduje się pomiędzy linią 250 SKM i torami dalekobieżnymi linii 202. Budowa peronu także przy torze w kierunku Gdyni wymagałoby prawdopodobnie przebudowy całego układu torowego w tym rejonie. Jeśli taka inwestycja zostanie przeprowadzona, to najwcześniej w ciągu kilku lat.
Więcej na portalu Transport Publiczny