PKP PLK udało się uruchomić długo oczekiwane przetargi na modernizację linii Poznań – Szczecin. Przygotowania do ważnej przebudowy utknęły po wybraniu rok temu wykonawców prac na zaledwie kilkunastu kilometrach linii od strony Poznania.
PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały 30 sierpnia umowę z Trakcją PRKiI na przebudowę torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą między Poznaniem a Rokietnicą. Wcześniej zawarto umowy na roboty związane ze sterowaniem ruchem za 148 mln zł i wykonano na odcinku Słonice – Szczecin. Dalsze przygotowania utknęły – podpisano jedynie
umowę na nowe urządzenia sterowania ruchem oraz łączność na odcinku pomiędzy Słonicami a Szczecinem Dąbie. Jednakże niecałe dwa tygodnie temu przyszły dobre wiadomości – Europejski Bank Inwestycyjny
przyznał PKP PLK kredyt w wysokości 400 mln euro na modernizację linii E59 Poznań – Szczecin.
Dobiegniew – Szczecin z wykonawcami, bez umów
Najbardziej zagrożone są prace na odcinku linii E59 od Dobiegniewa do Szczecina, które ze względu na finansowanie z mechanizmu CEF muszą zostać zakończone do końca 2020 roku. Przetargi na prace budowlane zostały ogłoszone dopiero pod koniec sierpnia 2018 roku. Oferty
prawie dwukrotnie przekraczały kosztorys. Dwa miesiące temu PLK wybrała wykonawców (kilka miesięcy po przeprowadzonych aukcjach elektronicznych), ale według naszych informacji, wciąż jeszcze nie podpisała z nimi umów.
Na odcinku Słonice – Choszczno wybrano Colas Rail (oferta warta 241,7 mln zł brutto). PLK odrzuciła wszystkie pozostałe oferty, które złożyły: Porr, Budimex, Alusta (w konsorcjum z ZRK DOM i Intop), Rover Alcisa oraz Schweerbau (z Trakcją i SBM). Na odcinku Choszczno – Stargard wybrano konsorcjum Trakcji PRKiI – Schweerbau – SBM. Cena to 489,9 mln zł brutto. Oferty złożyły Torpol i Budimex. To samo konsorcjum ma też wykonać prace od Stargardu do Szczecina za aż 723,3 mln zł brutto. Wszystkie prace mają być wykonane do końca listopada 2020 r. i objęte gwarancją na 72 miesiące.
Są przetargi na prace od Wronek do SłonicTeraz PKP PLK przesłała do unijnego biuletynu informacje o kolejnych przetargach, które jeszcze dziś powinny pojawić się na stronach PLK. Obejmują one "modernizację systemów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Pierwsze postępowanie obejmuje odcinek Wronki – Krzyż (bez stacji Krzyż), od km 53,500 do km 81,877 linii E59, drugie odcinek Krzyż – Dobiegniew, od km 81,877 do km 105,820 a trzecie Dobiegniew – Słonice, km 105,820 do km 128,680.
Prace mają być wykonywane w branżach: nawierzchni i podtorza, urządzeń sterowania ruchem kolejowym (w różnych zakresach), sieci telekomunikacyjnej, sieci trakcyjnej i zasilania, obiektach inżynieryjnych, peronach, przejściach, przejazdach itd. Wiemy już, że jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena. PLK planuje otworzyć oferty za niewiele ponad miesiąc.
Nie znamy jeszcze terminu wykonania prac, ale poszczególne umowy mają obowiązywać jeszcze w 2022 roku. Prace na tym odcinku
zostały wprowadzone na podstawową listę Krajowego Programu Kolejowego dopiero w lutym tego roku. Zostaną dofinansowane z kolejnego naboru CEF, w którym nie obowiązuje już cezura czasowa na 2020 rok.