Partnerzy serwisu:
Pasażer

Występki chuligańskie na kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Występki chuligańskie na kolei
fot. PKP PLK
Kradzieże, dewastacje pojazdów i infrastruktury kolejowej, obrzucenia pociągów czy nieuprawnione użycie sygnału „Radiostop” – tego typu zdarzeń było w zeszłym roku 4 150. To prawie 3,3% mniej występków chuligańskich niż w 2022 r.

Na kolei co roku dochodzi do kilku tysięcy zdarzeń o charakterze chuligańskim. Wynikają one ze złej woli osób spoza systemu kolejowego.

Szkodliwe działania obejmują:
  • kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
  • napady na pociągi i kradzieże przesyłek;
  • obrzucenia/ostrzelania pociągów;
  • układanie przeszkód na torach;
  • dewastacje pojazdów kolejowych;
  • nieuprawnione emitowanie sygnałów alarmowych, powodujących uruchomienie systemu „Radiostop”.
Występki chuligańskie kwalifikowane są najczęściej jako sytuacje potencjalnie niebezpieczne. W zeszłym roku doszło do 4 150 zydarzeń tego typu, czyli o ok. 3,3% mniej niż w 2022 r.

Najczęściej dochodziło do dewastacji pojazdów kolejowych – było to ponad 39,5% występków chuligańskich zarejestrowanych w 2023 r. Ok. 19,3% tego typu zdarzeń to ułożenie przeszkody na torze. Nieuprawnione użycie sygnału „Radiostop” stanowiło ok. 17,5% występków chuligańskich. Kradzieże i dewastacje infrastruktury to 15,9% tych zdarzeń. W zeszłym roku najrzadziej dochodziło do napadów na pociągi i kradzieży przesyłek – było to ok. 5,1% zarejestrowanych zdarzeń – oraz obrzucenia/ostrzelania pociągu – nieco ponad 2,6% występków.

W 2023 r. liczba przypadków nieuprawnionego użycia sygnału „Radiostop” wzrosła o 51% – z 428 odnotowanych w 2022 r. do 728 przypadków rok później. Więcej o 4,6% było dewastacji pojazdów kolejowych – 1 641 (1 569 w 2022 r.). W 2023 było o 39,5% mniej niż w 2022 r. napadów na pociągi i kradzieży przesyłek – 213 przypadków w porównaniu do 352 przed rokiem. Zauważalny jest również spadek liczby kradzieży i dewastacji infrastruktury – z 913 przypadków w 2022 r. do 660 w 2023 r. (spadek o 27,7%). Mniej o 5,2% było także przypadków ułożenia przeszkody na torze (spadek z 843 w 2022 r. do 799 w 2023 r.). Obrzuceń/ostrzelań pociągów było mniej o 16,8% (spadek ze 131 w 2022 r. do 109 przypadków w 2023 r.), przy czym liczby wystąpień tych wydarzeń są najmniejsze w pięcioletnim okresie.

Skuteczne wyeliminowanie występków chuligańskich jest bardzo trudne. Jednak można wzmocnić sposoby nadzoru na obszarach kolejowych poprzez zastosowanie m.in. ogrodzeń, odpowiedniego oświetlenia zagrożonych obszarów, monitoringu miejsc postoju taboru w przerwach między obsługą pociągów czy zastosowanie do obserwacji terenu coraz bardziej popularnych i dostępnych dronów, fotopułapek, mobilnych wozów obserwacyjnych, itp.

Najczęstszymi skutkami występków chuligańskich są znaczne straty materialne związane z koniecznością odtworzenia zniszczonej bądź rozkradzionej infrastruktury oraz naprawy uszkodzonych pojazdów kolejowych. Dochodzi także do utrudnień w ruchu pociągów, które skutkują ich opóźnieniami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 22 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Beroud (PKP SA): Wrócimy do komercjalizacji gruntów w metropoliach

Infrastruktura

Drugi kwartał 2024 na regionalnej kolei. Mniej pasażerów tylko w Świętokrzyskiem

Pasażer

Coraz chętniej korzystamy z kolei. To już ponad 105 mln pasażerów

Pasażer

Coraz chętniej korzystamy z kolei. To już ponad 105 mln pasażerów

Urząd Transportu Kolejowego 21 października 2024

Jednolite standardy obsługi dla osób z niepełnosprawnościami

Pasażer

Jednolite standardy obsługi dla osób z niepełnosprawnościami

Urząd Transportu Kolejowego 12 października 2024

Zobacz również:

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 22 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Beroud (PKP SA): Wrócimy do komercjalizacji gruntów w metropoliach

Infrastruktura

Drugi kwartał 2024 na regionalnej kolei. Mniej pasażerów tylko w Świętokrzyskiem

Pasażer

Coraz chętniej korzystamy z kolei. To już ponad 105 mln pasażerów

Pasażer

Coraz chętniej korzystamy z kolei. To już ponad 105 mln pasażerów

Urząd Transportu Kolejowego 21 października 2024

Jednolite standardy obsługi dla osób z niepełnosprawnościami

Pasażer

Jednolite standardy obsługi dla osób z niepełnosprawnościami

Urząd Transportu Kolejowego 12 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5