Pierwszy pociąg intermodalny z Chin do Iranu wyruszył w drogę 28 stycznia. Połączenie z Teheranem to kolejny kierunek nowego „Jedwabnego Szlaku”.
Pociągi przewożące
kontenery wyruszać będą z terminalu Yiwan, z którego startują też pociągi Chiny – Madryt jadące linią linię E20 przez terminal Małaszewicze.
Transport towarów koleją przez Kazachstan i Turkmenistan wymaga zmiany rozstawu kół w dwóch miejsca. Mimo to przejazd pociągiem całej liczącej 10.399 km trasy trwa 14 dni. Pociąg intermodalny pokonuje zatem tę trasę dwa razy krócej niż statek.
Nowy serwis intermodalny to realizacja planu stworzenia nowego „Jedwabnego Szlaku” ogłoszonego w 2013 r. przez prezydenta Chin Xi Jinpinga, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj. Plan zakłada zwiększenie wolumenu towarów transportowanych przez kontenery przemierzające Euroazję kolejami, drogami, a także wzrost cargo lotniczego. Chiny chcą odciążyć swoje porty morskie i szukają nowych dróg szybszego i bezpieczniejszego transportu wysoko przetworzonych produktów.