Prezydent Gorzowa Wlkp., który chciał zlikwidować jedną z linii tramwajowych, poległ w wyborach z kretesem. Sukces odniósł m.in. prezydent Torunia, który zapowiada budowę systemu kolei miejskiej. Burmistrzem Wolsztyna zostanie najprawdopodobniej redaktor strony internetowej o wolsztyńskiej parowozowni.
Wybory na prezydenta Gorzowa wygrał niezależny kandydat Jacek Wójcicki, dotychczasowy wójt leżącej koło Gorzowa gminy Deszczno. Zdobył 60% głosów. Obecny prezydent Tadeusz Jędrzejczak (SLD), rządzący miastem od 1998 r., zdobył jedynie 18% (w 2006 i 2010 r. wygrywał wybory w I turze). Być może naraził się pomysłem likwidacji linii tramwajowej na Piaski, z którego jednak, pod presją mieszkańców, wycofał się.
Jędrzejczakowi nie przysłużył się pomysł likwidacji tramwaju, natomiast Piotrowi Grzomowiczowi w Olsztynie nie pomogła jego… budowa. Obecny prezydent Olsztyna wszedł do II tury, ale z wynikiem wyraźnie gorszym (25%) od Czesława Małkowskiego (39%), który stara się wrócić na fotel prezydenta. Michał Zaleski będzie czwartą kadencję prezydentem Torunia – w I turze zdobył aż 69% głosów. Kilka miesięcy temu władze Torunia poinformowały, że będą podejmować działania zmierzające do utworzenia kolei miejskiej.
Burmistrzem Wolsztyna zostanie najprawdopodobniej Wojciech Lis, który według wyników sondażowych zdobył 51% głosów i pokonał dotychczasowego sternika miasta Andrzeja Rogozińskiego (34%). Lis do tej pory pracował w wydziale turystyki w wolsztyńskim magistracie, a jednocześnie od kilkunastu lat prowadzi nieoficjalną stronę wolsztyńskiej parowozowni – www.parowozy.com.pl.
Przed wyborami na portalu www.transport-publiczny.pl opublikowaliśmy postulaty niektórych kandydatów na prezydentów największych polskich miast w zakresie rozwoju transportu publicznego. W tym momencie, warto te postulaty przypomnieć. Spośród kandydatów startujących w wyborach, którzy teraz będą rywalizować w II turze, na nasze pytania odpowiedzieli:
• Hanna Gronkiewicz-Waltz w Warszawie;
• Jacek Majchrowski w Krakowie;
• Paweł Adamowicz w Gdańsku;
• Rafał Dutkiewicz i Mirosława Stachowiak-Różecka we Wrocławiu;
• Rafał Bruski i Konstanty Dombrowicz w Bydgoszczy.
Praktycznie wszyscy zapowiadają wzrost w najbliższych latach roli komunikacji szynowej, w tym - kolei.
Artykuł pochodzi z portalu www.transport-publiczny.pl, jego pełną treść można znaleźć tutaj.