Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wyniki wyborów: Najciekawsze nazwiska „transportowe” wśród nowych posłów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wyniki wyborów: Najciekawsze nazwiska „transportowe” wśród nowych posłów
Prezentujemy subiektywny wybór ciekawych „nowych twarzy”, które pojawią się w Sejmie. Wskazujemy nowych posłów, którzy mieli do tej pory na swojej drodze zawodowej czy politycznej przynajmniej pośredni związek z transportem i infrastrukturą.

Przed południem opublikowaliśmy artykuł, w którym napisaliśmy, kogo z posłów szczególnie zaangażowanych w sprawy transportu, infrastruktury czy gospodarki zabraknie w nowym parlamencie [czytaj TUTAJ]. Niewykluczone jednak, że w miejsce tych, którzy w Sejmie nie będą już zasiadać – pojawi się w Komisji Infrastruktury (lub w innych, pokrewnych branżowo komisjach) kilka ciekawych postaci. Pokrótce prezentujemy – kierując się subiektywnym wyborem – niektóre z nich.

Z listy PiS dostał się do Sejmu (z okręgu wałbrzyskiego) Wojciech Murdzek, w latach 2002-14 prezydent Świdnicy. Z jego inicjatywy, w 2013 r. po uruchomieniu przez Koleje Dolnośląskie bezpośrednich pociągów ze Świdnicy do Wrocławia, wprowadzona została promocja, dzięki której posiadacze biletów miesięcznych KD mogli kupić bilety miesięczne na komunikację miejską w Świdnicy ze znacznym upustem.

Portowiec, miejscy liderzy PiS, członkowie władz województw...

Z Gdyni do Sejmu trafił Marcin Horała, miejski radny PiS od 2006 r., zawodowo związany z branżą portową (pracuje w terminalu kontenerowym BCT). W swoim programie zapowiada dążenie m.in. do rozwoju gospodarki morskiej, a w skali lokalnej – m.in. do zwiększenia roli SKM w obsłudze Trójmiasta oraz budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.

Ze stolicy Wielkopolski z listy PiS do Sejmu dostał się poznański radny Szymon Szynkowski vel Sęk, reprezentant Poznania w Związku Miast Polskich. Co ciekawe, był on sprawcą dużej – biorąc pod uwagę łączny wynik PiS w skali kraju – niespodzianki wyborczej. Startując z 5. miejsca, uzyskał lepszy wynik niż poseł Paweł Szałamacha (trzeci na liście), uznawanego za jednego z lepszych specjalistów w PiS od gospodarki i typowanego przez media na szefa tegoż właśnie resortu.

Nowi posłowie PiS z samorządową przeszłością (bądź teraźniejszością) to także m.in. były prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak, szef klubu PiS w Radzie Miasta Warszawy Jarosław Krajewski, były burmistrz Rumi Jan Klawiter czy Artur Szałabawka – lider PiS w Radzie Miasta Szczecina i kandydat na prezydenta tego miasta w ubiegłorocznych wyborach samorządowych. Sylwester Tułajew, dotychczas radny PiS w Lublinie, a teraz poseł, zapowiada, że chce skupić się na rozwoju m.in. kopalni Bogdanka, Zakładów Azotowych w Puławach i PZL Świdnik.

Do Sejmu weszła również m.in. Mirosława Stachowiak-Różecka, przed rokiem kandydatka PiS na prezydenta Wrocławia, która w II turze niespodziewanie stoczyła wyrównany bój ze zdecydowanym faworytem (Rafał Dutkiewicz wygrał wybory, ale stosunkiem głosów raptem 52:48%). Przed wyborami samorządowymi, w wypowiedzi dla portalu Transport-Publiczny.pl postulowała m.in. przyspieszenie inwestycji tramwajowych w stolicy Dolnego Śląska.

Z listy PO do Sejmu dostali się m.in. Marek Sowa, marszałek woj. małopolskiego, Anna Wasilewska, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Norbert Obrycki, w latach 2006-2008 marszałek woj. zachodniopomorskiego (w latach 2011-15 był senatorem PO). Ciekawym nazwiskiem, w kontekście związków transportu z przestrzenią miejską, jest Małgorzata Chmiel – wybrana w okręgu gdańskim, od 20 lat radna tego miasta, specjalizująca się w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

Nowoczesna stawia na synów prezydentów

Z mniejszych partii, warto odnotować m.in. zdobycie mandatu przez kandydata ruchu Kukiz’15 Janusza Sanockiego, byłego burmistrza Nysy, a także przez Ewę Lieder, ubiegłoroczną kandydatkę na prezydenta Gdańska, reprezentującą wówczas jeden z ruchów miejskich, a teraz startującą z listy Nowoczesnej. Przed wyborami samorządowymi Lieder opowiedziała się m.in. za ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum miasta i budową parkingów kubaturowych na obrzeżach śródmieścia. Nowoczesna postawiła też na… synów prezydentów miast. W Białymstoku mandat zdobył Krzysztof Truskolaski (syn prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego), a w Opolu – Witold Zembaczyński (syn byłego wieloletniego prezydenta Opola Ryszarda Zembaczyńskiego).

Do wielkiej polityki, oprócz wspomnianego wcześniej Sylwestra Chruszcza, wracają także inni byli europosłowie, Bogusław Sonik (PO, uzyskał mandat z Krakowa – w PE zajmował się m.in. rozwojem przepisów dla wydobywania gazu łupkowego) i Artur Zasada (PiS, kandydował ze Szczecina – w PE był członkiem Komisji Transportu i Turystyki). Zasada w 2009 r. był wybrany do Parlamentu Europejskiego z listy PO, ale odszedł z Platformy, solidaryzując się z Jarosławem Gowinem.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co kandydaci do parlamentu myślą o transporcie i infrastrukturze – nasza ankieta

Prawo i polityka

Co kandydaci do parlamentu myślą o transporcie i infrastrukturze – nasza ankieta

pr, Rynek Kolejowy 20 października 2015

Ankieta wyborcza: Ile procent środków UE na kolej, ile na drogi

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy należy powrócić do idei budowy KDP

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy należy powrócić do idei budowy KDP

jar, Rynek Kolejowy 21 października 2015

Ankieta wyborcza: Czy polska kolej jest gotowa na konkurencję?

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy polska kolej jest gotowa na konkurencję?

mj, Rynek Kolejowy 22 października 2015

PO i PiS – najważniejsze zapisy programowe o transporcie, infrastrukturze i energetyce

Prawo i polityka

Jakie pomysły na transport i infrastrukturę mają mniejsze partie?

Prawo i polityka

Jakie pomysły na transport i infrastrukturę mają mniejsze partie?

mj/łg/tl/łp/rg/dl, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Zobacz również:

Co kandydaci do parlamentu myślą o transporcie i infrastrukturze – nasza ankieta

Prawo i polityka

Co kandydaci do parlamentu myślą o transporcie i infrastrukturze – nasza ankieta

pr, Rynek Kolejowy 20 października 2015

Ankieta wyborcza: Ile procent środków UE na kolej, ile na drogi

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy należy powrócić do idei budowy KDP

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy należy powrócić do idei budowy KDP

jar, Rynek Kolejowy 21 października 2015

Ankieta wyborcza: Czy polska kolej jest gotowa na konkurencję?

Prawo i polityka

Ankieta wyborcza: Czy polska kolej jest gotowa na konkurencję?

mj, Rynek Kolejowy 22 października 2015

PO i PiS – najważniejsze zapisy programowe o transporcie, infrastrukturze i energetyce

Prawo i polityka

Jakie pomysły na transport i infrastrukturę mają mniejsze partie?

Prawo i polityka

Jakie pomysły na transport i infrastrukturę mają mniejsze partie?

mj/łg/tl/łp/rg/dl, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5