Zarząd Newagu podał wstępne wyniki finansowe za 2021 roku. Są one znacznie słabsze niż rok wcześniej, choć trzeba pamiętać że 2020 rok był jednym z rekordowych w historii spółki; producent dalej wykazuje znaczny zysk, na poziomie 33,6 mln zł dla spółki i 85,7 mln zł dla grupy.
Jak czytamy w raporcie, przychody spółki ze sprzedaży wyniosły 904,9 mln złotych i były niższe o blisko 421 mln zł (-31,8%) w porównaniu do roku 2020. Dla całej grupy spadek wyniósł 30,5% (917,6 mln zł); spółka Newag generuje prawie całe przychody grupy od początku istnienia. Marża brutto spółki na sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniosła 130,6 mln zł i była niższa o 173,9 mln zł (-57,1%) w porównaniu do roku 2020. W ujęciu procentowym marża ta zmniejszyła się o 8,5 punktów procentowych: z 23% w 2020 do 14,4% w roku 2021 (21% dla całej Grupy).
Zysk dużo niższy niż rok temu
W 2021 roku spółka Newag wypracowała zysk netto w wysokości 33,6 mln zł, czyli o 135,6 mln mniej niż w roku 2020. Jednocześnie EBITDA wyniosła 95,1 mln zł w porównaniu z 233,6 mln zł za rok 2020. W Z kolei cała grupa wypracowała zysk netto w wysokości 85,7 mln zł, czyli o 133,2 mln mniej niż w roku 2020. Jednocześnie EBITDA wyniosła 157 mln zł w porównaniu z 291,8 mln zł za rok 2020. Warto przypomnieć, że wartość przychodów ze sprzedaży po
3 kwartałach 2021 r. wyniosła 692 mln zł.
Dokładne wyniki finansowe Newagu za 2020 rok
podawaliśmy w tym miejscu. Trzeba pamiętać, że był on rekordowy, a w
2019 roku grupa osiągnęła 91,554 mln zł zysku – bardzo
podobnie było też rok wcześniej. Można zatem uznać, że Newag wrócił do stabilnego poziomu przychodów i zysku. W podsumowaniu 2020 roku zarząd podkreślał, że struktura sprzedaży pojazdów była korzystna, bo przewagę miały przychody w segmencie lokomotyw do tego produkowane seryjnie, co pozwoliło zoptymalizować koszty produkcji i uwolnić efekt skali.
Przyczyny? Przesunięta sprzedaż Dragonów na 2022 rok
Jak podaje zarząd czynnikami, które w roku 2021 wpłynęły istotnie na działalność spółki i grupy, były:
– struktura realizowanego w 2021 roku portfela zamówień z przewagą sprzedaży pojazdów pasażerskich elektrycznych zespołów trakcyjnych), które charakteryzują się niższą marżowością w porównaniu do lokomotyw, które dominowały w portfelu zamówień na rok 2020,
– przesunięcie sprzedaży 12 lokomotyw elektrycznych Dragon MST dla PKP Cargo na rok 2022,
o czym spółka informowała wcześniej. Wynika to z opóźnionego procesu homologacji, co Newag tłumaczył pandemią.