Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, wpływ epidemii na przewozy pasażerskie w październiku był bardziej znaczący niż w poprzednim miesiącu. Pociągami podróżowało 18,5 mln osób – czyli ponad 14% mniej niż we wrześniu. Z kolei w przewozach towarowych nieprzerwanie od maja 2020 r. utrzymuje się trend wzrostowy porównując miesiąc do miesiąca. W październiku 2020 r. przewieziono blisko 21 mln ton ładunków, prawie o 6% więcej niż miesiąc wcześniej i 3 % mniej niż przed rokiem.
Po
wzroście liczby pasażerów między majem a wrześniem, w październiku znów widoczny był spadek liczby pasażerów. Kolej wybrało 18,5 mln osób – o 12,7 mln (40,5%) mniej niż rok wcześniej. W porównaniu do września 2020 r. ta liczba spadła o 3 mln podróżnych (14,2%) - podaje UTK. Praca przewozowa wyniosła 981,3 mln pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna blisko 14,4 mln pociągokilometrów. W stosunku do października 2019 r. wyniki są mniejsze odpowiednio o 47,5% i 1,7% (w przypadku porównania z wrześniem 2020 r. o 21,4% mniejsza była praca przewozowa, zaś w przypadku pracy eksploatacyjnej odnotowano wzrost o 3,4%).
Tendencja znów spadkowa
Łączna liczba pasażerów w ciągu dziesięciu miesięcy 2020 r. wyniosła 183,4 mln. To ponad o 1/3 mniej niż za ten sam okres w roku 2019. Praca przewozowa wyniosła 11,2 mld pasażerokilometrów (spadek o blisko 40%), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 131,6 mln kilometrów (spadek o 7%). Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 61 km. Rok wcześniej odległość ta wynosiła blisko 67 km.
– Październik to kolejny miesiąc, w którym niestety na wynik w przewozach pasażerskich ogromny wpływ miała epidemia koronawirusa. Po kilku miesiącach powolnych wzrostów liczby pasażerów znów odnotowano spadek. Ale był to również miesiąc, w którym możemy mówić o wzroście w przewozie towarów w ujęciu miesiąc do miesiąca. W transporcie towarowym obserwujemy także niewielkie spadki w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wskazuje na ustabilizowanie się sytuacji u większości przewoźników towarowych po trudnym okresie II kwartału – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Potencjał przewozów towarowych potwierdza pojawienie się nowych przewoźników i widoczny rozwój segmentu przewozów intermodalnych. Dla wielu przewoźników rośnie rola transportu międzynarodowego, który może także wyznaczać w najbliższych latach kierunek rozwoju transportu kolejowego – dodaje Góra.
Przewozy towarowe bez wielkich wahań
W październiku przewieziono koleją 20,8 mln ton ładunków. To o 1,1 mln ton (5,7%) więcej niż we wrześniu, ale o 0,6 mln ton mniej (3%) niż w październiku ubiegłego roku. Wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom blisko 4,9 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 7,3 mln pociągokilometrów. Były to wzrosty w stosunku do wcześniejszego miesiąca odpowiednio o 4,6% (206 mln tonokilometrów) oraz 4,6% (0,3 mln pociągokilometrów). W porównaniu z tym samym miesiącem w ubiegłym roku praca przewozowa spadła o 2,8% (134 mln tonokilometrów), zaś dla pracy eksploatacyjnej to spadek o 3% (z 0,2 mln pociągokilometrów). Średnia odległość przewozu wyniosła 235 km i spadła o 3 km w porównaniu z wrześniem 2020 r. W październiku 2019 r. średnia odległość przewozu była taka sama.
Od początku roku przewieziono 183 mln ton, co oznacza spadek o 8,1% w porównaniu do 2019 r. Wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej to 42,8 mld tonokilometrów oraz 63,4 mln pociągokilometrów. Spadki w przypadku tego samego okresu dla pracy przewozowej i eksploatacyjnej to odpowiednio o 9,3% oraz 8,4%.