Ponad 34,1 mln pasażerów podróżowało koleją w listopadzie 2024 r. – o 1,7 mln osób więcej (+5,4%) niż rok wcześniej. Słabsze wyniki odnotowały przewozy towarowe. Pociągi przewiozły prawie 19 mln ton ładunków. To o ponad 1 mln ton mniej (-5,2%) niż w listopadzie 2023 r.
Przewozy pasażerskie
W listopadzie 2024 r. z usług kolei skorzystało ponad 34,1 mln osób. W porównaniu do wyniku uzyskanego w listopadzie 2023 r. to o ponad 1,7 mln pasażerów więcej (+5,4%). Wypracowana w przewozach pasażerskich praca przewozowa przekroczyła 2,2 mld pasażerokilometrów, co oznacza o 0,2 mld pasażerokilometrów więcej (+10,1%) wobec wyniku uzyskanego rok wcześniej. Praca eksploatacyjna to prawie 16,5 mln pociągokilometrów – o ponad 0,6 mln pociągokilometrów więcej (+3,9%) w zestawieniu rok do roku. W listopadzie 2024 r. średnia odległość, na jaką podróżował pasażer kolei, wyniosła 64,9 km. To wzrost o 2,8 km wobec listopada 2023 r.
Listopadowa liczba pasażerów, uzyskany poziom pracy przewozowej i eksploatacyjnej to rekordowe wartości odnotowane w statystykach UTK w tym miesiącu od 2012 r.
Listopad tego roku w porównaniu z rekordowym październikiem oznacza spadek większości parametrów w przewozach pasażerskich. Jest to zgodne z tendencją sezonową z poprzednich lat. Ogółem liczba pasażerów była niższa o 2,4 mln (-6,6%). W przypadku pracy przewozowej był to spadek o 0,1 mld pasażerokilometrów (-4,9%), a pracy eksploatacyjnej – o 0,9 mln pasażerokilometrów (-5,1%). Nieznacznie dłuższa była natomiast średnia odległość przejazdu pasażera kolei – o prawie 1,2 km w porównaniu do października 2024 r.
Od stycznia do listopada 2024 r. pociągi pasażerskie obsłużyły prawie 374,4 mln pasażerów, wykonały 26,2 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej i 187,7 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej. W porównaniu do danych z tego samego okresu w 2023 r. liczba pasażerów wzrosła o 31,3 mln (+9,1%), wartość pracy przewozowej o prawie 2,5 mld pasażerokilometrów (+10,4%), a o 12,9 mln pociagokilometrów (+7,4%) wzrosła wykonana praca eksploatacyjna.
W 11 miesięcy 2024 r. pociągi pasażerskie wykonały więcej pasażerokilometrów niż w całym 2023 r. W przypadku liczby pasażerów jest to wartość zbliżona do tych danych (o niespełna 60,1 tys. osób mniej).
Przewozy towarowe
Słabszy listopad 2024 r. w przewozach towarowych to kontynuacja niekorzystnej koniunktury, jaka panuje w tym segmencie od wybuchu wojny w Ukrainie. W ubiegłym miesiącu kolej obsłużyła prawie 19 mln ton ładunków. To trzeci najwyższy wynik w tym roku. Jest to jednak o ponad 1 mln ton mniej (-5,2%) niż w listopadzie 2023 r. Wartość pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe przekroczyła 4,8 mld tonokilometrów – to spadek o prawie 0,4 mld tonokilometrów (-7,5%) wobec wyniku sprzed roku. Nieznacznie niższe wartości miała również praca eksploatacyjna, która wyniosła 6,9 mln pociągokilometrów – o 0,2 mln pociągokilometrów mniej (-2,4%) rok do roku. Średnia odległości przewozu 1 tony towarów ukształtowała się na poziomie 253,6 km, co jest wartością niższą o 6,4 km niż w listopadzie 2023 r.
Listopadowe wyniki w kolejowych przewozach towarów są słabsze również w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W porównaniu do października kolej przewiozła o 1,1 mln ton (-5,3%) ładunków mniej, wynik pracy przewozowej był niższy o prawie 0,3 mld tonokilometrów (-5,7%), a pracy eksploatacyjnej o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,6%). O 1,2 km była również krótsza średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w zestawieniu miesiąc do miesiąca.
Od początku tego roku kolej obsłużyła 205,5 mln ton ładunków, wartość pracy zrealizowanej przez pociągi towarowe wyniosła prawie 53,8 mld tonokilometrów, a eksploatacyjnej to ponad 75,7 mln pociągokilometrów. W porównaniu do danych za ten sam okres w 2023 r. jest to mniej o 8,4 mln ton ładunków przetransportowanych koleją (-3,9%), niższa o 3,2 mld tonokilometrów (-5,6%) jest wartość pracy przewozowej i o 2,4 mln pociągokilometrów (-3%) mniejsze są wyniki pracy eksploatacyjnej.
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów
pasażerskich i
towarowych zostały opublikowane na stronie
Dane Kolejowe.