Czeski odpowiednik UTK Drážní úřad poinformował o wyłączaniu od 1 stycznia 2025 r. systemów klasy B oraz wyłącznym wykorzystywaniu systemu europejskiego systemu sterowania ETCS na części linii kolejowych w Republice Czeskiej.
Drážní úřad przekazał do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego informację o planowanym wyłączeniu systemów klasy B na części linii kolejowych w Republice Czeskiej. Wyłączenia będą następować systematycznie od 1 stycznia 2025 r.
Od początku 2025 r. po wskazanych liniach będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy wyposażone w działający i kompatybilny system ETCS. System ETCS będzie w pełni funkcjonował po przeprowadzeniu testów kompatybilności ESC/RSC. Testy powinny zostać przeprowadzone dla każdego typu pojazdu.
Odcinki, na których systemy klasy B będą wyłączane od 1 stycznia 2025 r.:
- Kolín – Praga (Praha-Libeň);
- Praha-Běchovice Blatov – Praha-Běchovice;
- Česká Třebová – Kolín;
- Brzecław – Modřice;
- Hrušovany u Brna – Židlochovice;
- Hustopeče u Brna – Šakvice;
- Adamov – Česká Třebová;
- Prosenice – Česká Třebová;
- Bogumin (miasto znajduje się przy granicy polsko-czeskiej) – Lipník nad Bečvou;
- Przerów – Brzecław;
- Przerów – Dluhonice;
- Prosenice – Przerów.
Informacja o wyłączaniu systemów klasy B została uwzględniona w Krajowym Planie Wdrażania TSI Sterowanie z 2017 r. oraz była systematycznie przekazywana przez władze Republiki Czeskiej oraz zarządców infrastruktury - podkreśla Urząd Transportu Kolejowego.
Kiedy w Polsce? Nie wiadomoA jak to wygląda w Polsce? - W przypadku systemów klasy B w Polsce obecnie trwają prace nad nowy Krajowym Planem Wdrażania TSI Sterowanie, który powinien zostać opublikowany do czerwca 2024 roku - odpowiada "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik UTK Tomasz Frankowski. I dodaje, że zgodnie z dodatkiem H obecnie obowiązującej TSI Sterowanie krajowe plany wdrażania powinny obejmować, m.in. informację dotyczące wycofania systemów klasy B. - Obecnie obowiązujący KPW TSI Sterowanie z 2017 r. nie zawierał takich informacji. W związku z tym, wszystkie plany dotyczące wyłączenia systemów klasy B w Polsce będą możliwe do określenia dopiero po opublikowaniu nowego Krajowego Planu Wdrażania - wyjaśnia UTK.
- W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad nowym Krajowym Planem Wdrażania TSI Sterowanie, który będzie skorelowany z Krajowym Programem Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032), w celu zapewnienia dalszego finansowania projektów budowy systemu ERTMS w Polsce - potwierdza "RK" rzeczniczka MI Anna Szumańska. Unijny termin na opracowanie tych planów to 15 czerwca 2024 roku.