Jednym z ważniejszych wyzwań współczesnej branży transportu kolejowego jest neutralizacja błędów pomiarowych obciążeń pojazdów szynowych. Jak wiadomo – transport kolejowy jest jedną z najistotniejszych gałęzi transportu w ogóle. Codziennie tysiące taborów z rozmaitymi ładunkami pokonuje długie trasy, przekraczając przy tym granice państw, korzystając z przejazdów kolejowych i podlegając kontrolom celnym. Niemałym problemem w tym kontekście okazują się nieprawidłowości w załadunku wagonów oraz pomiarach obciążeń. Dziś jednak branża gotowa jest minimalizować błędy – między innymi dzięki nowoczesnemu systemowi SMCV.
Za sprawą transportu kolejowego jesteśmy w stanie przewozić różnorodne ładunki na wielkie odległości przy zachowaniu optymalnych kosztów. Problematyczną kwestię w zakresie tego rodzaju transportu stanowi jednak pomiar obciążeń w ruchu pociągów oraz blisko z tym związany prawidłowy załadunek wagonów. Przekraczanie dozwolonych granic (często niezwiązane z umyślnym ponadnormatywnym załadunkiem, a po prostu z przemieszczaniem się ładunków podczas jazdy) może skutkować wydłużonymi kontrolami celnymi czy koniecznością poprawy załadunku, co przekłada się na opóźnienia w transporcie i nierzadko również dodatkowe koszty.
Współczesne rozwiązania technologiczne zdają się problem ten rozwiązywać. Jednym z nich jest system pomiaru obciążeń pionowych SMCV autorstwa włoskiej firmy Marini Impianti Industriali działającej w obszarze telekomunikacji, diagnostyki i automatyki kolejowej.
System pomiaru SMCV – jak działa?
Głównymi funkcjami systemu SMCV są:
• dokonywanie dokładnych i rzetelnych pomiarów obciążeń pociągów (nawet w ruchu) – ich osi i kół,
• wykrywanie nieprawidłowości załadunku wagonów,
• alarmowanie i informowanie o przekroczeniach wartości obciążeń,
• wykonywanie analiz pomiarów obciążeń,
• przedstawianie wyników pomiarów i analiz za pomocą specjalnego indeksu geometrycznego.
Działanie systemu SMCV można przedstawić w kilku krokach. Najpierw pojazd przejeżdża przez przygotowany odcinek, na którym odbywać się będzie pomiar. Następnie system dokonuje pomiaru i kontroli obciążeń kół i osi wagonów. Na podstawie pobranych informacji system podaje wyniki w formie indeksu geometrycznego i przesyła je do kontrolera.
Taka forma pracy systemu pozwala zaoszczędzić bardzo dużo czasu i upłynnić przejazd taborów przez strategiczne punkty komunikacyjne – takie jak na przykład punkty graniczne. Co więcej – czytelna forma raportów generowanych przez SMCV pozwala szybko rozpoznać potencjalne problemy w załadunku i ocenić możliwości wdrożenia działań poprawczych.
Nie należy również zapominać o kwestiach prędkościowych. Oprogramowanie systemu SMCV jest w stanie zmierzyć i podać wartości dla pojazdu jadącego nawet 250 km/h.
Z czego składa się system SMCV?
System SMCV składa się z dwóch warstw – konstrukcji technicznej, która opiera się na zamontowanych na szynach punktach pomiarowych, oraz oprogramowania PCO. Obie warstwy są symbiotyczne. Bez informacji odebranych i przekazanych przez czujniki warstwa oprogramowania nie dokona analizy i nie poda wyników pomiaru.
Jeśli chodzi o konstrukcję techniczną – składa się ona z łącznie 14 punktów pomiarowych zamontowanych na dwóch szynach po 7 sztuk. Funkcjonują one automatycznie, przekazując zebrane informacje do specjalnej szafy SMCV umiejscowionej przy torowisku. Punkty te, zwane tensometrami, są co prawda wystawione na działanie różnych czynników zewnętrznych (takich jak warunki pogodowe czy innego rodzaju działania skutkujące uszkodzeniami mechanicznymi), jednak ich budowa i wykorzystane do niej materiały sprawiają, że cechują się wysoką odpornością i wytrzymałością.
Jeśli chodzi o warstwę oprogramowania – do jej zadań należy odbieranie pomiarów, analizowanie ich, porównywanie z normami i przekazywanie wyników w formie przystępnych raportów.
System SMCV – gdzie znalazł już swoje zastosowanie?
Z zaawansowanej technologii SMCV korzystają już różni przewoźnicy europejscy Rozwiązanie to wdrożyły już dekadę temu włoskie koleje Rete Ferroviaria Italiana. Co ciekawe i warte podkreślenia – system z powodzeniem sprawdza się między innymi również w Słowenii, gdzie z jego możliwości diagnostycznych korzystają Slovenske železnice. W Polsce uprawnienia do oferowania systemu SMCV posiada
MMR Group TransComfort.