Zarządca infrastruktury ogłosił przetargi na przygotowanie projektów i realizację kolejnych prac w ramach programu przystankowego. Powstaną między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami, gdzie... zaledwie kilka lat temu je zlikwidowano.
Jak informuje PKP PLK, nowe przystanki na terenie woj. śląskiego - Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Cykarzew Stary, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz łódzkiego – Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie, Wistka, Biała "zwiększą dostęp do kolei" na linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice.
To o tyle ciekawa sprawa, że w wielu przypadkach są to lokalizacje, z których perony
zniknęły zaledwie... kilka lat temu, podczas modernizacji linii. O planowanej likwidacji miejsc zatrzymań pociągów pasażerskich "Rynek Kolejowy" informował wielokrotnie,
sprzeciwiał się jej zresztą urząd marszałkowski i radni miejscy. PKP PLK postanowiła jednak zlikwidować perony, które teraz będzie odbudowywać ze środków własnych. Wcześniej, w ramach innej inwestycji,
na jeden z peronów doprowadzono... kładkę z windą.
Nie wiadomo jeszcze ile, będzie kosztować budowa 11 peronów, ale chodzi o kwotę co najmniej ośmiocyfrową; część z nich powstanie zresztą w nowych miejscach. Przystanki mają być otwierane na przełomie 2024 i 2025 r.
[Aktualizacja] Na prośbę PKP PLK zamieszczamy stanowisko spółki w tej sprawie:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały prace na linii 146 Częstochowa – Chorzew Siemkowice. Efektem zadania jest zwiększenie możliwości przewozów towarowych koleją. Lepsze parametry linii, krótsza o ok. kwadrans jazda pociągów towarowych z prędkością 100 km/h, pozwalają lepiej wykorzystać trasę. Dzięki temu szybszy i sprawniejszy jest przewóz większej ilości ładunków.
Linią kolejową, na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice, mogą przejeżdżać wszystkie pociągi, także pasażerskie. Decyzja o uruchomieniu takich przewozów należy do organizatora kolejowych połączeń pasażerskich.
Zakończone w 2016 r. studium wykonalności wykazało możliwość budowy stacji i przystanków w powiecie częstochowskim oraz pajęczańskim. Na etapie opracowania prac studialnych nie było zainteresowania uruchomieniem połączeń pasażerskich ze strony organizatorów takich połączeń. W 2015 r. otrzymano informację o braku zainteresowania uruchomieniem przewozów po linii 146 przez Województwo Śląskie. Warunkiem budowy i odbudowy przystanków była m.in. zadeklarowania przez organizatorów regionalnych przewozów pasażerskich na linii nr 146, tj. przez Urzędy Marszałkowskie Województwa Łódzkiego i Śląskiego, że po wybudowaniu przystanków będą codziennie uruchamiane co najmniej 4 pary pociągów.
W 2023 roku po otrzymaniu takiej deklaracji, podjęto decyzję o odbudowie peronów w ramach rządowego Programu Przystankowego.
Należy także nadmienić, że perony z uwagi na bardzo zły stan techniczny, nawet w przypadku decyzji o ich modernizacji w ramach prac na linii 146 Częstochowa – Chorzew Siemkowice, wymagałyby całkowitej ich odbudowy.