Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wygodniejsze i szybsze podróże na Dolnym Śląsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Najszybsze w historii przejazdy na linii Wrocław – Międzylesie, sprawniejsze podróże na trasie Oleśnica – Milicz oraz po dolnośląskich odcinkach Nadodrzanki i Magistrali Podsudeckiej to efekty wykonanych w 2024 r. prac, którymi chwalą się PKP PLK. Dzięki przebudowie tunelu w Wojanowie zwiększono przepustowość na trasie z Wrocławia w Karkonosze, a modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych, m. in. w aglomeracji wrocławskiej, podniosła poziom bezpieczeństwa.

Już ponad 400 pociągów przejechało w rekordowo krótkim czasie z Wrocławia do Międzylesia dzięki pracom zleconym przez PKP PLK. Ich koszt (ponad 117 mln zł) pokrył budżet państwa. Podróżni od połowy grudnia ubiegłego roku korzystają z szybkich połączeń ze stolicy Dolnego Śląska przez Kłodzko do Międzylesia i Czech. Najszybszy pociąg dalekobieżny PKP Intercity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej pokonuje trasę w mniej niż 100 minut. Skrócił się również czas przejazdu pociągów regionalnych – średnio o około 15 minut. Zrealizowane prace umożliwiły przewoźnikom lepszą organizację połączeń regionalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych. Remonty torów, wiaduktów, przepustów i mostów pozwoliły na podniesienie prędkości do 120 km/h na wybranych odcinkach trasy z Wrocławia przez Kłodzko do Czech.

Dzięki robotom torowym w 2024 roku usprawniono również przejazdy pociągów we Wrocławiu, na odcinku między stacjami Wrocław Główny i Wrocław Mikołajów, na trasie z Oleśnicy do Milicza na odcinku Grabowno – Dobroszyce oraz na Magistrali Podsudeckiej między Rogoźnicą a Jaworem. Prace utrzymaniowe pozwoliły także na przywrócenie dwutorowego ruchu pod estakadą w Głogowie na ważnej międzywojewódzkiej linii kolejowej Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanka).

Przebudowane tunele i wiadukty

Modernizacje obiektów inżynieryjnych poprawiają bezpieczeństwo i parametry linii. W pierwszej połowie roku zakończono przebudowę 300-metrowego tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra. W Wojanowie zastosowano nowoczesną technologię „tunel w tunelu”, dzięki której możliwy jest dwutorowy ruch pociągów. Na inwestycję, która kosztowała około 130 mln zł, przeznaczono środki z budżetu państwa.

Na trasie Boguszów Gorce – Mieroszów przebudowano wiadukt w Kowalowej. Obiekt poszerzono i podwyższono, co usprawniło zarówno przejazdy pociągów, jak i komunikację drogową w okolicy.

Bezpieczniej na skrzyżowaniach torów i dróg

W 2024 roku na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w aglomeracji wrocławskiej znacząco podniesiono poziom bezpieczeństwa. Kierowcy korzystają z nowych zabezpieczeń m. in. na skrzyżowaniach linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce oraz Wrocław – Szczecin. Na prace przeznaczono 7 mln zł z budżetu państwa. Dzięki realizacji projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap II”, finansowanego z KPO na kwotę 35 mln zł netto, do połowy 2025 roku bezpieczeństwo wzrośnie na kolejnych 30 przejazdach na Dolnym Śląsku.

Wygodniejsze perony zachęcają do podróży

Od połowy 2024 roku podróżni w Legnicy korzystają z czterech wind oraz dwóch zmodernizowanych peronów, które ułatwiają wsiadanie do pociągów. Przebudowana, zabytkowa, niezwykle piękna hala peronowa zapewnia wygodne warunki podróży niezależnie od pogody. Inwestycja o wartości około 60 mln zł ze środków budżetowych dostosowała stację do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Zabytkowe wiaty na stacjach w Jaworze, Bolesławcu i Kłodzku Głównym również zostały odnowione. Nowe ławki, wyświetlacze i gabloty pojawiły się m. in. w Ciechanowicach, Gryfowie Śląskim i Oławie. Rowerzyści mogą korzystać z nowych stojaków na jednoślady w Brzegu Dolnym, Jeleniej Górze i Wałbrzychu.

Dzięki podpisanym umowom na budowę parkingów podróżni w nadchodzącym roku łatwiej połączą podróże samochodem i pociągiem. Nowe miejsca postojowe powstaną m. in. w Środzie Śląskiej, Rogowie Sobóckim oraz przy nowobudowanych przystankach w Kunicach i Oławie Zachodniej.

Wielka woda nie pokonała kolejarzy

Powódź na kolejowej sieci Dolnego Śląska wyrządziła znaczące zniszczenia, m. in. w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym i utrudniła dostęp do miejsc robót, takich jak Bystrzyca Kłodzka czy tunel w Długopolu-Zdroju. Siła wody zabrała 300 metrów nasypu i torów remontowanej linii kolejowej Kłodzko – Kudowa-Zdrój.

Aby umożliwić kontynuację prac na tej trasie oraz na drugiej remontowanej linii (Wrocław – Międzylesie), konieczne było oczyszczenie torów, diagnostyka obiektów oraz osuszenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W całym regionie wystąpiło wiele punktowych zniszczeń, które wymagały dodatkowego oczyszczenia rowów, odświeżenia obiektów inżynieryjnych, wzmocnienia toru oraz skarp. Zaangażowanie kolejarzy z PKP PLK SA, właściwa integracja prac oraz sprawne usuwanie skutków powodzi pozwoliły na szybkie przywracanie przejezdności linii i powrót na place budowy w rekordowym tempie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Min. Puda: Fundusze Europejskie napędzają polską kolej

Prawo i polityka

Min. Puda: Fundusze Europejskie napędzają polską kolej

Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej 16 czerwca 2020

Zobacz również:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Min. Puda: Fundusze Europejskie napędzają polską kolej

Prawo i polityka

Min. Puda: Fundusze Europejskie napędzają polską kolej

Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej 16 czerwca 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5