PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły szacowany na ćwierć miliarda zł przetarg na wykonanie prac na linii 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. Przebudowa obejmie siedem stacji i przystanków, tory, mosty oraz urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych.
PLK ogłosiły przetarg na: „Prace na odcinku linii kolejowej Sucha Beskidzka – Chabówka”. To ostatni z trzech podstawowych przetargów ogłaszanych dla realizacji inwestycji na trasach do stolicy Tatr. W realizacji są już prace za ponad pół miliarda na odcinki linii
Skawina – Sucha Beskidzka i Chabówka – Zakopane.
Przedmiotem zamówienia w trybie projektuj i buduj są też prace na krótkich odcinkach linii 97 Skawina – Żywiec (od km 45,418 do km 47,184) oraz nr 99 Chabówka –Zakopane (od km -0,334 do km 0,700). Szacunkowa wartość zamówienia to 257 509 263.30 złotych netto. Termin realizacji określono na 55 miesięcy, ale wykonawcy otrzymają do 20 proc. punktów za jego skrócenie. Oprócz tego ważyć będzie doświadczenie personelu (20 proc.) oraz cena (60 proc.).
Krócej w podróży, komfort na przystankach
Jak informuje PKP PLK, w ramach zadnia na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka przebudowane będą perony na siedmiu stacjach i przystankach. Podróżni, w tym osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, zyskają lepszą obsługę w miejscowościach Sucha Beskidzka, Osielec, Bystra Podhalańska, Jordanów, Skawa, Skawa Środkowa, Chabówka. Wszystkie perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Będą też lepiej oświetlone i czytelnie oznakowane. Na nawierzchni peronów i dojść będą wyznaczone pasy z wypukłą strukturą i ścieżkami dotykowymi. Na stacjach, wyposażonych w kładki dla pieszych, jak np. w Suchej Beskidzkiej dobudowane zostaną windy.
Prace na linii Sucha Beskidzka – Chabówka obejmą m.in. wymianę torów na długości ponad 31 km. Dla sprawniejszego i bezpieczniejszego ruchu pociągów ważna będzie także przebudowa kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych – 90 przepustów, 27 mostów i 3 wiaduktów. Poziom bezpieczeństwa na kolejowej trasie a także w komunikacji samochodowej zwiększy modernizacja 46 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 26 skrzyżowaniach będą zamontowane urządzenia samoczynnej sygnalizacji m.in. w Suchej Beskidzkiej, Makowie Podhalańskim, Osielcu, Jordanowie, Skawie oraz Chabówce.
W dwie godziny do Zakopanego
Zadanie jest częścią większego projektu za ponad 930 mln zł netto – „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka Zakopane”. Realizowane są już prace za 192 mln zł netto na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka oraz za 330 mln zł netto na linii nr 99 Chabówka – Zakopane. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, ma być nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godz. do nieco ponad 2 godzin - zapewnia zarządca infrastruktury.