PKP PLK poinformowały o wyłonieniu nadzoru inwestorskiego nad zaprojektowaniem i wykonaniem robót torowych na stacjach Częstochowa-Stradom, Lisów i Kochanowice, zlokalizowanych przy linii kolejowej nr 61.
O samych pracach pisaliśmy już wcześniej. PKP PLK dysponując środkami przeznaczonych na rewitalizację linii kolejowej 61 i łącznicy 700 wykonują roboty uzupełniające w ramach kontynuacji dotychczasowego zadania określonego jako „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa – Fosowskie, nr POIiŚ 7.1-67”.
Prace te stanowią uzupełnienie zadania inwestycyjnego, w ramach którego zmodernizowano tzw. Protezę Koniecpolską. Podobnie jest z wyłonieniem inżyniera nadzorującego inwestycję.
– Tak samo, jak w przypadku omawianych wcześniej robót, tak i tu wykonawcą będzie ten sam podmiot, co poprzednio – powiedział serwisowi rynek-kolejowy.pl Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.
Zadanie nadzoru
PKP PLK nie dysponuje zasobami kadrowymi, którym mogłyby powierzyć obowiązki nadzorowania realizacji inwestycji. Dlatego zadanie to scedowano na podmiot wyłoniony do nadzorowania prac podstawowych. Było to konsorcjum Wielobranżowego Przedsiębiorstwa Inwestycyjnego WUDIMEKS sp. z o.o. z Częstochowy i Koltech Infra sp. z.o.o. z Katowic. W ramach zamówienia uzupełniającego konsorcjum przyjmie obowiązki inżyniera kontraktu, będzie wykonywało obowiązki nadzoru inwestorskiego nad robotami i koordynowało realizację umowy, a także współpracowało z Dyrektorem Projektu i Kierownikiem Kontraktu. Ponadto wykonawca usługi przygotuje rozliczenie poszczególnych etapów inwestycji i będzie raportował realizację projektu. W ramach jego obowiązków przewidziano także reprezentowanie PKP PLK w urzędach i przed innymi uczestnikami projektu rewitalizacji.
Zakres robót
Prace w ramach zamówienia uzupełniającego zostaną przeprowadzone na stacjach Częstochowa-Stradom, Lisów i Kochanowice. Na tej pierwszej zrewitalizowane zostaną dodatkowo trzy tory stacyjne i wymienionych pięć rozjazdów oraz dwa rozjazdy krzyżowe. Po zakończeniu tych prac wykonawca robót – konsorcjum Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa i Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego „TOR” sp. z o.o. z Mysłowic – będzie musiał dostosować układy elektrycznego ogrzewania do tych rozjazdów. Wymianie podlegać będą także napędy pięciu rozjazdów.
W przypadku stacji Lisów rewitalizacji zostanie poddany jeden tor, a inny likwidacji. Dodatkowo przewidziano regulację liczników osi i wymianę trzech rozjazdów. W Kochanowicach zostanie wybudowana pochylnia dla wózków przy peronach, wymienione zostaną dwa rozjazdy oraz zrewitalizowany jeden tor ze zmianą typu nawierzchni. We wszystkich przypadkach przewidziano regulację sieci trakcyjnej.
Dynamiczny rozwój Stradomia
Dworzec Częstochowa-Stradom wraz ze stacją przeszły ogromną metamorfozę. Oprócz wymiany nawierzchni torowiska linii 61 oraz układu torowego i powrotu kilkunastu pociągów dalekobieżnych, gruntownemu remontowi poddano gmach dworca wybudowanego w 1911 r. i kilkukrotnie rozbudowywanego w ciągu lat następnych. Ostatnią niewielką modernizację przeszedł w ramach przygotowań do IV Światowych Dni Młodzieży w 1991 r., kiedy wyściełano marmurem ściany poczekalni i zamontowano pragotronowy system informacji pasażerskiej (obecnie wymieniony na dynamiczny LCD). W 2016 r., również przed przewidywanymi Światowymi Dniami Młodzieży w Krakowie, wybudowane zostanie przejście podziemne łączące peron I i dworzec z peronem II, a perony zyskają zadaszenie.