Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski stwierdził, że z firmami, które nierzetelnie podchodzą do kontraktów, spółka nie będzie współpracować.
Szef PKP PLK w
wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" odniósł się przede wszystkim do środków, jakimi spółka będzie dysponować na inwestycje w najbliższych latach. To kluczowa informacja pod kątem zakładanych planów.
– To kwoty od 10 do 17 mld zł rocznie do roku 2027 z perspektywą do roku 2030 – wyjaśnił Piotr Wyborski dodając, że przez pół roku kadencji obecnego zarządu PKP PLK, podpisane zostały umowy na ponad 12 mld złotych.
Współpraca tylko z rzetelnymi partnerami
Prezes PKP PLK został zapytany o współpracę z rynkiem. Chodziło przede wszystkim o firmy budowlane, które startują do
przetargów na inwestycje kolejowe. Wyborski stwierdził, że zarządca infrastruktury "stara się traktować rynek traktować po partnersku" i być transparentny wobec rynku.
Zastrzegł jednak: – Jeżeli [wykonawcy] nie realizują prac, na które się umówiliśmy, jeżeli podają w przetargach niskie ceny, a później przychodzą do nas z nieuzasadnionymi roszczeniami, to z takimi wykonawcami nie chcemy współpracować.
Czy po Warszawie chaos będzie w Katowicach? "Rzeczpospolita" zwróciła również uwagę na chaos towarzyszący przebudowie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Chodzi głównie o
przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, która zapoczątkowała prace remontowe na stołecznej linii średnicowej. W grudniu tego roku ma zostać ukończone przejście podziemne łączące tereny od strony alei Jerozolimskich z tymi od strony ulicy Tunelowej.
Obawy jednak budzi kolejna wielka inwestycja, tym razem w południowej Polsce. Chodzi o
przebudowę Katowickiego Węzła Kolejowego. Zanim pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h, to pasażerów na Śląsku czekają utrudnienia - przynajmniej do 2027 roku.
– Na niedawno zorganizowanej konferencji w Katowicach staraliśmy się te informacje przekazać, przyjęliśmy też, że komunikacja będzie prowadzona na bieżąco. Nie zamykamy całkowicie miasta na cztery lata, prace będą miały swoje etapy – wyjaśnił w wywiadzie Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Wyborski odniósł się też m.in. do odcinków krajowej sieci kolejowej, na których można rozwinąć prędkość powyżej 160 km na godzinę oraz do trwającego procesu
instalacji systemu radiołączności GSM-R.