PKP Intercity odebrało już wszystkie wagony zakupione w ramach przetargu na 81 nowych pojazdów. Kosztowały prawie 700 milionów złotych brutto, mają wyjeżdżać także za granicę.
– Wszystkie wagony zbudowane przez FPS zostały już odebrane przez PKP Intercity – potwierdził członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk. Zakup 81 wagonów jest efektem przetargu rozpisanego w maju 2017 roku. PKP Intercity ogłosiło chęć zakupu partii wagonów o zróżnicowanych parametrach.
- 18 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych,
- 5 wagonów 1 klasy przedziałowych,
- 18 wagonów 2 klasy przedziałowych,
- 7 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych, z ośmioma wieszakami na rowery
- 7 wagonów 2 klasy przedziałowych, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Umowę z wykonawcą – poznańskim FPS H. Cegielski - podpisano w końcu lutego 2018 roku. W maju 2019, choć żaden z wagonów nie był jeszcze gotowy, PKP Intercity zdecydowało o realizacji całej umowy z opcją, na 81 wagonów. Łączna jej wartość to 697 mln złotych brutto. Istotnym warunkiem zamówienia jest dopuszczenie wagonów do kursowania z prędkością 200 km/h oraz dopuszczenie do jazdy w Niemczech, Czechach, Austrii, Słowacji i na Węgrzech.
Dostawę wszystkich wagonów zrealizowano z 10 miesięcznym opóźnieniem względem pierwotnych, dość długich terminów realizacji. FPS wskazywał, że są trzy przyczyny opóźnień: absencja chorobowa pracowników FPS (zakażenia – izolacje, kwarantanny), absencja chorobowa pracowników dostawców (a co za tym idzie zakłócenia łańcucha dostaw), oraz opóźnienia dostaw komponentów (m.in. opóźnienia w transporcie międzynarodowym). Trzeba przyznać, że podobne problemy miał nie tylko FPS, ale także np. Stadler, który dostarcza IC nowe Flirty.
Jako ostatnie kilka dni temu PKP Intercity wpisało na stan 7 wagonów przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Co prawda wagony są ciche i bardzo płynnie pokonują nierówności torów, co jest zaletą względnie nowoczesnych wózków oraz szczelnych przejść międzywagonowych, mają też niezły system informacji pasażerskiej, ale już jeśli chodzi o poziom komfortu, design,
czy przewóz rowerów, to pozostawiają wiele do życzenia
nie tylko w klasie 2, ale
nawet w klasie 1.