Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wspomnienie bohaterskich kolejarzy. 85. rocznica wybuchu II wojny światowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Fundacja Grupy PKP

Podziel się ze znajomymi:

1 września 1939 kolejarze z Szymankowa i Tczewa oddali życie, broniąc przed przejęciem przez najeźdźcę infrastruktury kolejowej. Dzięki ich poświęceniu polscy żołnierze wysadzili tczewskie mosty, czyli strategiczne miejsce przeprawy przez Wisłę. Kolejny raz przedstawiciele organizacji kolejowych spotkali się, by uczcić tamte wydarzenia. Organizację uroczystości wsparła Fundacja Grupy PKP.

Co roku w Malborku, Szymankowie i Tczewie kolejarze gromadzą się, aby uczcić poległych w walce o obronę ojczyzny braci. Podobnie w tym roku przedstawiciele władz państwowych, samorządów oraz instytucji kolejowych uczestniczyli w uroczystościach, oddając hołd bohaterom sprzed 85 lat.

Historia zamordowania 21 osób: 13 kolejarzy, 5 inspektorów celnych, 1 żołnierza Wojska Polskiego i 2 członków rodzin kolejarskich rozpoczęła się w Malborku. Stamtąd właśnie 85 lat temu wyruszyli niemieccy żołnierze w dwóch przechwyconych pociągach. Przebrani za polskich kolejarzy planowali przetransportować hitlerowską armię do Tczewa.

Dlaczego? Wszystko sprowadza się do dwóch tczewskich mostów. Mosty kolejowy i drogowy były strategicznym punktem na mapie Polski. Opanowanie ich dawało przewagę w walce i możliwość transportowania niemieckiej broni i żołnierzy w głąb kraju.

Przykrywka niemieckiej armii rozpoznana została już w Kałdowie. Celnicy, reagując wystarczająco szybko, mimo ostrzału, zdążyli poinformować pracowników dworca kolejowego w Szymankowie o podejrzanym pociągu.

Dyżurny ruchu Alfons Runowski natychmiast podjął działanie. Zawiadomił tczewskich kolejarzy o zbliżającym się niebezpieczeństwie oraz skierował pociąg na boczny tor, dając tym samym Polakom ok. 30 dodatkowych minut na działanie.

Bomby zaczęły spadać na Tczew już o godzinie 4:34. Ładunki zrzucane były wokół cennych z perspektywy każdej ze stron konfliktu mostów. Ich celem było utrudnienie polskiej armii przejęcia obiektów. Po kilku minutach dotarły na miejsce również spóźnione pociągi wypełnione żołnierzami.

O 5:30 wydano rozkaz zniszczenia mostów. Polscy kolejarze wspólnie z polskimi żołnierzami wysadzali kolejne części mostów przez następną godzinę. Przejęcie tczewskich mostów przypłacili życiem.

Podczas tegorocznych obchodów, podobnie jak w poprzednich latach, nie zabrakło wystąpień przedstawicieli najważniejszych instytucji państwowych oraz wspólnej modlitwy za poległych. Zgromadzeni wysłuchali także apelu poległych. Punktem kończącym oficjalną część spotkań rocznicowych była ceremonia światła pokoju. Tegoroczne spotkanie zostało uświetnione także poprzez koncert patriotyczny Harcerskiej Orkiestry Dętej oraz piknik historyczno-militarny na tczewskim Bulwarze Nadwiślańskim. Organizację uroczystości wsparła finansowo Fundacja Grupy PKP. Podczas obchodów Fundację reprezentował Radosław Konieczny, prezes zarządu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Infrastruktura

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 30 września 2023

Historia dworca Warszawa Stadion

Infrastruktura

Historia dworca Warszawa Stadion

Włodzimierz Winek 28 marca 2021

Drogi czy bezdroża? cz. 1

Infrastruktura

Drogi czy bezdroża? cz. 1

Włodzimierz Winek 06 stycznia 2021

Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej

Koleją do niepodległości

Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej

Aleksander Domański 11 listopada 2018

Zobacz również:

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Infrastruktura

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 30 września 2023

Historia dworca Warszawa Stadion

Infrastruktura

Historia dworca Warszawa Stadion

Włodzimierz Winek 28 marca 2021

Drogi czy bezdroża? cz. 1

Infrastruktura

Drogi czy bezdroża? cz. 1

Włodzimierz Winek 06 stycznia 2021

Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej

Koleją do niepodległości

Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej

Aleksander Domański 11 listopada 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5