Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku w trójmiejskiej aglomeracji, w autobusach i tramwajach ZTM Gdańsk, autobusach i trolejbusach ZKM Gdynia oraz autobusach MZK Wejherowo obowiązywać będą identyczne rodzaje biletów.
Za miesiąc, na zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (ZTM, ZKM i MZK są członkami MZKZG) mają być głosowane projekty uchwał ujednolicających taryfy. Przygotowane będą trzy uchwały. Jedna zakładająca wprowadzenie w Gdyni, Gdańsku i Wejherowie identycznych cen i ulg, druga - przewidująca takie same ceny, ale pozostawiająca ulgi bez zmian, i trzecia - mówiąca o tym, że w ZTM, ZKM i MZK obowiązywać będą identyczne rodzaje biletów (jednorazowe, czasowe, okresowe), ale nie wspominająca nic o ich cenach.
Gdyby przegłosowana została trzecia koncepcja (są na to największe szanse), to w takiej sytuacji, musiałyby zostać spełnione dwa warunki. Radni z Gdańska, Gdyni i Wejherowa musieliby przegłosować uchwały określające identyczne stawki biletów w pojazdach ZTM, ZKM i MZK. Po drugie, organizatorzy przewozów musieliby porozumieć się z MZKZG i między sobą w sprawie ich honorowania i rozliczania.
– Jest na to duża szansa – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. Radni Gdańska będą głosować zmiany w taryfie już podczas sesji kwietniowej. Radni gdyńscy - prawdopodobnie w czerwcu. W Wejherowie przed wakacjami odbędą się rozmowy na ten temat.
Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska nie wyklucza, że jeśli Wejherowo będzie przez jakiś czas nieprzychylne zmianom (które wiązałyby się z drugą już w tym roku podwyżką cen biletów jednorazowych), to możliwy jest scenariusz, że początkowo wspólna taryfa obowiązywałaby tylko w Gdańsku i Gdyni.
Najbardziej prawdopodobną jest opcja, że jednorazowe bilety normalne miałyby kosztować 2,5 zł na linie zwykłe i 3,5 zł na pospieszne. W całej aglomeracji miałyby obowiązywać bilety 15-minutowe (2 zł na linie zwykłe, 2,50 zł na pospieszne) oraz 60-minutowe (odpowiednio - 3 i 4 zł). Znikną granice taryfowe pomiędzy miastami.
Nawet jeśli Gdańsk, Gdynia i (być może) Wejherowo wprowadzą identyczne opłaty za bilety i porozumieją się w sprawie honorowania, nie będzie to wciąż taryfa metropolitalna, lecz jedynie ujednolicenie cen przez trzech organizatorów przewozów. "Prawdziwa" taryfa metropolitalna wejdzie w życie, gdy MZKZG przejmie kompetencje ZTM, ZKM i MZK i stanie się jedynym organizatorem komunikacji miejskiej w aglomeracji trójmiejskiej. Nastąpi to prawdopodobnie na początku 2010 r.
MZKZG nie „wchłonie” trójmiejskiej SKM, która czeka na proces usamorządowienia i jej właścicielem stanie się Urząd Marszałkowski. SKM ma natomiast podpisaną umowę z MZKZG na honorowanie biletów metropolitalnych. W przypadku SKM obowiązuje kilka rodzajów takich biletów. Dobowe i miesięczne można kupić na przejazdy pociagami SKM oraz wszystkich przewoźników miejskich (ZTM, ZKM, MZK), a także na przejazdy SKM i jednym wybranym przewoźnikiem miejskim. W przypadku biletów 72-godzinnych można kupić tylko bilet na SKM i wszystkich przewoźników.

* Fot. Polenma, commons.wikimedia.org, GFDL.