- Nie ma jeszcze takiej oferty przewozowej, która rozwiązałaby problemy największych osiedli Wrocławia i jego okolic. Mamy tam problem w postaci korków na trasach dolotowych do miasta. Konieczna jest zatem budowa systemu aglomeracyjnego, który łączyłby wszystkie środki komunikacji tak, by pasażer korzystał z nich w sposób wręcz intuicyjny – mówi Witold Turzański, prezes MPK we Wrocławiu.
Jakub Madrjas: Obecnie obserwujemy dużą ilość inwestycji w infrastrukturę i tabor tramwajowy. Dzieje się tak nie tylko w Polsce, ale i w pozostałych krajach Europy. Czy można mówić o renesansie tramwajów?
Witold Turzański, prezes MPK we Wrocławiu: Na pewno obserwowaliśmy wcześniej długi okres braku inwestycji w trakcji tramwajowej. Trzeba otwarcie powiedzieć, że pojawienie się środków unijnych ożywiło polski rynek w tym zakresie. Argumentem, który przemawia za trakcją tramwajową jest rosnące zatłoczeni¬e ulic. Tramwaj, który porusza się po torowisku wydzielonym ma niesamowity atut – porusza się bezkolizyjnie. I to szybciej niż w dzisiejszych czasach samochód.
Czy we Wrocławiu tramwaje również będą się rozwijać?
Od paru lat inwestujemy w trakcję tramwajową. Obecnie realizowane inwestycje w znacznej części związane są z mistrzostwami europy w piłce nożnej. W trakcji tramwajowej jest to projekt zintegrowanego transportu szynowego etap pierwszy, który zakłada uruchomienie trzech linii „Tramwaju Plus”. Składa się on z dwóch linii „średnicowych”, które w zasadzie powinny przebiegać przez miasto bezkolizyjnie lub w niektórych węzłach mieć wyraźny priorytet, oraz jednej linii, która będzie uzupełnieniem dotychczas istniejących. Z definicji mówimy tutaj o obsłudze stadionu, na którym będą się odbywać mecze mistrzostw europy, ale wytworzone zostaną też nowe cele podróży, bo przy stadionie we Wrocławiu ma się znaleźć galeria handlowa. Oczywiście ten tramwaj musi być nowoczesny, niskopodłogowy, poruszać się dość szybko – w znacznej mierze po wydzielonym torowisku. Wszystko po to, żeby przewaga nad transportem samochodowym były jeszcze bardziej widoczna.
Całość rozmowy w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 3/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik
Zapraszamy również na warsztaty Region - Miasto - Kolej: budowanie zintegrowanych systemów transportu publicznego.
Warszawa, 30 marca 2011, hotel Mercure Chopin

- w jaki sposób prowadzić negocjacje pomiędzy poszczególnymi aktorami systemów transportu zbiorowego?
- jak integrować rozkłady jazdy by autobus, tramwaj i kolej się uzupełniały a nie konkurowały ze sobą kosztem efektywności całego systemu?
- jak wspólnie wykorzystywać dostępną infrastrukturę przystankową i dworcową, tak by kreować wygodne i atrakcyjne punkty przesiadkowe?
- jak pozyskiwać środki na finansowanie projektów wiążących różnych partnerów tych systemów?
- kiedy warto angażować się w projekty P&R?
- jak promować zintegrowany transport publiczny?
- jakich technologii używać by czynić transport publiczny bardziej atrakcyjnym?
Prelegenci:
· LESZEK RUTA, Dyrektor, ZTM Warszawa
· ANDRZEJ MASSEL, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury
· HUBERT KOŁODZIEJSKI, Przewodniczący, ZMZKZG
· RAFAŁ KUPŚ, Dyrektor, ZTM Poznań
· MICHAŁ GRAMATYKA, WICEPREZYDENT MIASTA TYCHY
· JACEK PRZEŚLUGA, CZŁONEK ZARZĄDU PKP SA
· TOMASZ DANIUN, MICHAŁ KOZBUTOWSKI, CITI BANK
· Prof. WOJCIECH SUCHORZEWSKI, Politechnika Warszawska
· JANUSZ PIECHOCIĹSKI, Poseł na Sejm RP, Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
· PRZEMYSŁAW WRÓBEL, Dyrektor, CUPT
· Prof. ROBERT TOMANEK, Katedra Transportu, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
· PAWEŁ WRÓBLEWSKI, Pomorska Kolej Metropolitalna
· PATRYK WILD, Członek Zarządu MPK Sp. z o.o. Dyrektor ds. inwestycji i rozwoju
· MARCIN MICHALCZYK, ZTM Warszawa
· DANIEL ZŁAMAL, ZTM Warszawa
· AGNIESZKA ZAKĘŚ, Dyrektor Departamentu Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
· ŁUKASZ OLESZCZUK, SISKOM
· MAREK CHMURSKI, ZTM Warszawa
· ARTUR ZAJĄC, ZTM Warszawa
· MARCIN KOZOĹ, ZTM Warszawa: P&R w Warszawie, węzły przesiadkowe
· PIOTR KIEŁBOWICZ, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
· RAFAŁ ZACHUTA, CENTRUM REALIZACJI INWESTYCJI, PKP PLK
· ROBERT SOKOŁOWSKI, ZTM Warszawa
· KAMIL WÓJCICKI, ZTM Warszawa
· JAROSŁAW SZUTEK, SISKOM
I inni...
Organizator: RK Konferencje
Partner strategiczny: ZTM Warszawa
Patronat honorowy: Minister Infrastruktury, Politechnika Warszawska
Koszt uczestnictwa:
200 PLN plus VAT (246 PLN brutto):
- przedstawiciele samorządów, organizatorów transportu, przewoźników i operatorów oraz uczelni
990 PLN plus VAT (1217 PLN brutto):
-cena dla przedstawicieli podmiotów komercyjnych
PEŁEN PROGRAM WRAZ Z FORMULARZEM REJESTRACJI NA STRONIE JEST TUTAJ