Zarówno władze miasta Wrocławia, jak i władze województwa dolnośląskiego popierają inicjatywę przywrócenia na stacji Wrocław Świebodzki funkcji pasażerskiej. Oba samorządy zwracają jednak uwagę, że decydujący głos w tej sprawie w tym momencie ma PKP.
Ruch pasażerski na dworcu Wrocław Świebodzki (który jest zlokalizowany względem centrum miasta nie mniej atrakcyjnie co dworzec Wrocław Główny) ustał na początku lat 90. XX w. W poprzedniej kadencji samorządowej władze województwa opracowały koncepcję reaktywacji Świebodzkiego i uczynienia z niego głównej stacji na terenie Wrocławia zajmującej się obsługą ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Marek Łapiński, w latach 2006-10 marszałek woj. dolnośląskiego, a od 2011 r. poseł PO, mówił niedawno w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że odnosi wrażenie, iż „projekt Wrocław Świebodzki” obecnie nieco wyhamował, podkreślając jednak, iż nie oznacza to, że można w tym momencie mówić o odłożeniu tego projektu na nieokreśloną przyszłość.
– Ten dworzec może się sprawdzić jako kolejowy węzeł aglomeracyjny czy regionalny. Z racji swojego położenia, Dworzec Świebodzki mógłby obsługiwać połączenia kolejowe o charakterze aglomeracyjnym czy regionalnym, będąc końcową stacją dla pociągów z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Kłodzka, Głogowa, Zgorzelca czy Legnicy – powiedział nam Marek Łapiński. Zarówno obecne władze woj. dolnośląskiego, jak i władze Wrocławia zapewniają, że projekt reaktywacji Dworca Świebodzkiego jest aktualny i przez nie popierany.
– Samorząd Województwa od kilku lat zabiega o zachowanie na Dworcu Świebodzkim funkcji kolejowej. Stąd podjęta w 2009 roku współpraca z Urzędem Miasta i PKP SA. Województwo współfinansowało wówczas opracowanie „Koncepcji funkcjonalno-architektonicznej Dworca Wrocław Świebodzki”. W opracowaniu określone zostały zamierzenia stron, zgodnie z którymi PKP SA jako właściciel i zarządca dworca poszukuje podmiotu, który zainwestuje w nieruchomość. Dla województwa zagwarantowana została funkcjonalność linii kolejowej i możliwość odprawy pasażerów – mówi Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Dolnośląskiego.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl