Market sieci Biedronka miał rozpocząć działalność na głównym dworcu Wrocławia już kilka miesięcy temu. Najemca ma jednak problemy z dopięciem wszystkich formalności związanych z adaptacją zabytkowego obiektu do swoich potrzeb. Data otwarcia pozostaje nieznana. Przedstawiciele zarządcy dworca nieoficjalnie mówią o końcówce tego roku.
Sklepy Biedronki funkcjonują obecnie na kilku krajowych dworcach. Po jednym sklepie znajdziemy na dworcach Warszawa Wschodnia, Kraków Główny i Warszawa Centralna. Zwłaszcza ten ostatni wzbudził spore zainteresowanie mediów – sklep został zlokalizowany na antresoli i jak zauważyli dziennikarze w pierwszych tygodniach nie odwiedzało go zbyt wielu klientów. Z punktu widzenia PKP SA pozyskanie nowego najemcy było jednak sukcesem.
– Warszawa Centralna to przykład udanej komercjalizacji dworców kolejowych. Obecnie stopień wynajęcia powierzchni w obiekcie wynosi 93%. Przestrzeń handlowo-usługowa na tym dworcu zwiększy się jeszcze pod koniec roku, kiedy w hali głównej oraz remontowanych obecnie galeriach podziemnych pojawią się nowe lokale komercyjne – mówi Marta Zabłocka, dyrektor Departamentu Komercjalizacji w PKP SA. Prowadzone obecnie w hali głównej Warszawy Centralnej prace związane z budową kontrowersyjnej antresoli mają ułatwić dostęp do powierzchni handlowych dostępnych na piętrze.
Kolej na Wrocław
Kolejnym miejscem w którym miała pojawić się Biedronka, i to już w czerwcu bądź lipcu tego roku, jest dworzec Wrocław Główny. Sieć, podobnie jak kilka innych przedsiębiorców natknęła się jednak na problemy formalne. We Wrocławiu problemem jest bowiem zabytkowy charakter obiektu. Najemcy, którzy zamierzają wynająć powierzchnię w obiekcie, zobowiązani są do pozyskania pozwolenia na budowę.
– Dodatkowo, każdy projekt zagospodarowania przestrzeni w budynku wymaga odpowiednich uzgodnień zarówno z projektantami dworca, jak i z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Stąd możliwe przesunięcia w terminach otwarcia lokali – wyjaśnia Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA. Od razu jednak dodaje, że w ostatnich latach znacznie wzrósł poziom komercjalizacji na dworcu Wrocław Główny, który obecnie wynosi on ok. 95%, co stanowi wzrost o 66 punktów procentowych w porównaniu do wyników z początku 2013 r.
95% powierzchni wynajętych, a lokale puste
W podobnej sytuacji co właściciel Biedronki znalazła się również Sphinx, który planuje otwarcie jednej ze swoich restauracji oraz wypożyczalnia samochodów Express i zakłady bukmacherskie Fortuna. Jeśli zastanawiacie się dlaczego pomimo opóźniającego się otwarcia tych lokali PKP SA chwali się wysokim poziomem komercjalizacji dworca to już to wyjaśniamy: Poziom komercjalizacji odnosi się do powierzchni wynajętych, a umowy z nowymi najemcami są już podpisane, co pozwala ująć wszystko w statystykach.
Co do zasady najemcy uiszczają opłaty od momentu przejęcia lokali od PKP SA, szczegółowe zapisy umów pozostają jednak tajemnicą handlową. Nie wiemy więc czy nowi użytkownicy powierzchni na dworcu Wrocław Główny wnoszą już opłaty na rzecz PKP.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.