Przez zbyt mała ilość personelu zajmująca się utrzymaniem dworca Wrocław Główny powstało pytanie o zasadność modernizacji tego typu obiektów, na tak dużą skalę, przy pozostawieniu przy starym modelu zarządzania budynkami nieadekwatnym do potrzeb. PKP zapewnia, że w przypadku Wrocławia sytuacja właśnie ulega zmianie.
Realizowany obecnie przez PKP S.A. plan modernizacji dworców kolejowych w Polsce daje efekty przede wszystkich w postaci nowych rozwiązań dla podróżnych, zmienionego wyglądu oraz nowej estetyki. Te czynniki zmieniły oblicze wielu dworców, m.in. w Poznaniu, Gdyni, Tarnowie, Przemyślu czy Wrocławiu. Ogromne powierzchnie użytkowe mogą stać się szansą na rozwój tego typu obiektów. Niestety takie możliwości to również zagrożenie. Przez nieodpowiednie zarządzanie obiektami, efekty pieczołowitych prac remontowych mogą zostać zniweczone.
Zbyt mało personelu
Coraz częściej obserwujemy sytuacje, w której nowe powierzchnie dworcowe pozostają bez należytej opieki i nadzoru personalnego. Rodzi to obawę co do zasadności milionowych inwestycji w dworce kolejowe w Polsce. Pozostanie przy starych modelach zarządzania dworcami, które w wielu przypadkach przejawiają się w jednej – dwóch osobach zajmujących się ogromną powierzchnią dworcową, na dłuższą metę może zniweczyć dotychczasowe prace oraz starania nad poprawą wizerunku kolei. Przykładem może stać się dworzec główny we Wrocławiu. Czy sytuacja zmodernizowanych dworców ulegnie zmianie?
Wrocław Główny potrzebuje ludzi
Dworzec Główny we Wrocławiu został otwarty w czerwcu przed Euro 2012. Remont kosztował 361 mln złotych. Już wówczas były prezes Dworca Polskiego Jacek Prześluga wskazywał na zbyt mała ilość pracowników dbających na bieżąco o stan dworca. Sprawa dotyczyła Wrocławia ale również dworca Warszawa Centralna.
W przypadku Wrocławia Głównego PKP S.A. daje zapewnienie, że właśnie zmienia się model zarządzania budynkiem. – Docelowy model zarządzania dworcem Wrocław Główny jest właśnie wdrażany. Dworzec Wrocław Główny jest dworcem najwyższej kategorii w związku z tym przewiduje się dla niego utworzenie kilkuosobowego zespołu, który będzie obejmował zarówno pion techniczny jak i administracyjny. Dodatkowo funkcję wspierającą pełnią firmy zewnętrzne serwisujące urządzenia, a także firma sprzątająca – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu.
Czystość
Wrocław Główny to specyficzny dworzec z uwagi na jego zabytkową wartość. Ta kwestia, poruszana często w przeszłości, również ma ulec zmianie.
– Do sprzątania obiektu i serwisowania urządzeń mamy zaangażowane profesjonalne firmy, które są obecne na obiekcie 24 godziny na dobę. Liczba pracowników firmy sprzątających jest zmienna w zależności od bieżącego zapotrzebowania i natężenia ruchu podróżnych. Ostatnio w celu lepszego sprzątania dworca, w godzinach nocnych wyłączyliśmy hol kasowy z obsługi podróżnych w godzinach od północy do 4 rano (umożliwiając tylko przejście na linii wejście główne – tunel – Pawilon Południowy). W tym czasie podróżnych obsługuje Pawilon Południowy, czyli tzw. dworzec nocny od strony ulicy Suchej. Na jego parterze mieszczą się kasy biletowe, na poziomie –1 toalety a na piętrze poczekalnia – tłumaczy Bartłomiej Sarna.