fot. Jan Jerszyński, lic. CC BY-SA 2.5Stacha Gostyń
Czy wkrótce fragment wielkopolskiej linii kolejowej nr 360 znów będzie regularnie obsługiwany przez pociągi towarowe? PKP PLK analizują możliwość wznowienia ruchu na nieczynnej od dekady lokalnej trasie. Na razie można pokonać ją tylko drezyną ręczną.
W 2012 r. zawieszony został ruch pociągów pasażerskich na wielkopolskiej linii lokalnej nr 360 Jarocin – Kąkolewo. Niezelektryfikowana trasa łączy się w Kąkolewie z torami prowadzącymi w kierunku Leszna. Najważniejszym miastem leżącym na tej trasie jest Gostyń, do którego wciąż dojeżdżają składy towarowe.
Można umówić się na indywidualne przejazdy drezynowe
Wszystkie one korzystają jednak tylko z odcinka Kąkolewo – Gostyń. Szlak w stronę Jarocina jest zaś już od dekady nieczynny. Jak informuje nas zarządca infrastruktury, na tym fragmencie linii nr 360 możliwe jest aktualnie prowadzenie bezpiecznego ruchu lekkich pojazdów szynowych, np. drezyn ręcznych. – Przejazdy są możliwe po indywidualnym zgłoszeniu się i uzgodnieniu warunków, szczególnie dotyczących bezpieczeństwa – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dodaje, że jest szansa, by na trasie wkrótce pojawiły się pojazdy większych gabarytów, a torowisko służyło nie tylko kolejowym turystom. – Analizowana jest możliwość przywrócenia ruchu towarowego na odcinku Gostyń – Borek Wielkopolski – stwierdza nasz rozmówca. Wciąż nie byłby zatem możliwy wjazd pociągów od strony Jarocina, ale wykorzystywany odcinek uległby pewnemu wydłużeniu. Prawie 20 km trasy pozostałoby zamknięte
Sieć czynnych linii kolejowych mogłaby wydłużyć się o ok. 17 km. – Analizowane są warunki ruchowe oraz zabezpieczenia przejazdów – informuje nas Radosław Śledziński. Nie wskazuje przy tym, kiedy możliwy miałby być pierwszy po długiej przerwie kurs do Borku. Nieczynny pozostałby fragment Borek – Jarocin o długości ok. 19 km.
Ostatnim operatorem pasażerskim, który prowadził przewozy pomiędzy Jarocinem, Gostyniem, Kąkolewem i Lesznem, były Koleje Wielkopolskie. Samorząd województwa wielkopolskiego zrezygnował z finansowania kursów w dobie pewnego kryzysu taborowego przewoźnika. Dysponował on zbyt małą flotą pojazdów spalinowych, a znaczna część kursów na linii nr 360 była zastępowana komunikacją autobusową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.