Fot. ms, rynek-kolejowy archiwumStacja kolejowa w Bardzie Śląskim
Grupa posłów z Dolnego Śląska: Michał Jaros, Grzegorz Schetyna oraz Monika Wielichowska, zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem o szansę odbudowy drugiego toru na części linii kolejowej 276 z Wrocławia do Międzylesia.
Drugiego toru na linii 276 łączącej Wrocław z Republiką Czeską nie ma od 1945 roku między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim. Został on zrabowany przez Armię Czerwoną.
Od wielu lat postuluje się przywrócenie drugiego toru na trasie linii kolejowej nr 276 (C-E 59) na odcinku Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki. Było to przedmiotem wielu zapytań i interpelacji poselskich. O modernizację w tym zakresie starają się również samorządowcy. Inwestycja ta jest szczególnie ważna, ponieważ w znacznym stopniu wpływa na poprawę atrakcyjności połączeń kolejowych, a w konsekwencji na zwiększenie zainteresowania korzystaniem z komunikacji zbiorowej – piszą posłowie i pytają o szansę odbudowy toru w najbliższych latach. Ministerstwo odpowiada, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który realizowany będzie do 2023 roku, nie są prowadzone nawet prace przygotowawcze w zakresie budowy drugiego toru na odcinku Strzelin - Kamieniec Ząbkowicki. To może się jednak zmienić.
– W ramach prac (…) związanych z przygotowaniem listy projektów kolejowych na nową perspektywę finansową 2021 – 2027, rozważany jest do realizacji projekt pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie”. (…) PKP PLK, w ramach wstępnych założeń, które będą uszczegóławiane na etapie studium wykonalności, zakłada stworzenie dwutorowego ciągu na całej długości linii kolejowej nr 276 – napisał wiceminister Andrzej Bittel. Przypomina jednocześnie, że obecnie nie jest znana kwota dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz nie są znane zasady przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej. Nie bez znaczenia w tym wszystkim jest jednak pozytywna opinia resortu o projekcie.
Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie odnosi się do odbudowy drugiego toru na trasie linii kolejowej nr 276 na odcinku Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki. – Linia kolejowa nr 276 Wrocław Główny - Międzylesie stanowi bezpośrednie połączenie stolicy województwa dolnośląskiego z Kamieńcem Ząbkowickim, Kłodzkiem oraz przejściem granicznym w Międzylesiu. Ponadto linia na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko jest wskazywana jako element szprychy kolejowej nr 8 mającej stanowić połączenie tego regionu z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym – dodał Bittel.
Czy odbudowę drugiego toru na linii 276 uda się przeprowadzić do 2027 roku? Będzie to trudne, zważywszy, że wskazany odcinek wymaga opracowania pełnej dokumentacji przygotowawczej, tj. pełnego studium wykonalności, określającego optymalny zakres prac oraz przyszłe parametry linii kolejowej. Dopiero później ma przyjść czas na projektowanie i budowę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.