Na plakatach stacyjnych pojawiły się pociągi Lublin-Lubartów. Wynika z nich, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami szynobusy pojadą już 2 kwietnia. Tym samym rozkładowe składy pasażerskie wracają na ten odcinek po 13 latach przerwy. Na początku założono kursowanie do 5 par pociągów w dobie.
Odcinek Lubartów – Lublin linii nr 30
Linia kolejowa Łuków – Lublin wybudowano pod koniec XIX w. Obecnie jest to linia jednotorowa, niezelektryfikowana. W 2000r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich. Od tamtego czasu do rozpoczęcia modernizacji odcinka linii nr 30 kursowały składy towarowe. Raz, rzadziej dwa razy do roku (do 2010 r.) kursował pociąg specjalny, uruchamiany staraniem lubartowskiego stowarzyszenia - Izba Tradycji Kolejowej.
Modernizacja infrastruktury
Obecnie trwa zadanie Modernizacja linii kolejowej Nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny”. Projekt o wartości 49 266 000, 00 zł został wpisany do Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych i zyskał dofinansowanie w wysokości 81,70% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 – 2013. Za jego realizacje odpowiada lubelski oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcami w formule „projektuj i buduj” są trzy podmioty: APPIA Tomasz Kazalski Piaseczno (w zakresie infrastruktury liniowej, drogowej i sanitarnej), Zakłady Automatyki „Kombud" Radom (srk) i Skanska S.A. (roboty mostowe). Efektem wykonanego zadania ma być odtworzenie parametrów technicznych odcinka linii nr 30 dla umożliwienia jazdy po nim z prędkością do V=120 km/h (dla pociągów pasażerskich) i do V=80 km/h (dla pociągów towarowych) przy dopuszczalnym nacisku na oś 221kN. W ramach zadania przewiduje się m.in. wymianę nawierzchni torowej na długości 25,3 km, budowę 4 przystanków (Lublin Zadębie, Lublin Ponikwoda, Niemce oraz zmianę lokalizacji PO Wandzin) i modernizację pozostałych, modernizację 10 przejazdów kolejowych oraz niezbędne pracę na obiektach inżynieryjnych.
Rozkład jazdy
Od 2 kwietnia mają zacząć kursować pociągi na omawianej trasie. Zgodnie z zamierzeniami do obsługi tej trasy skierowane zostaną szynobusy stanowiące własność województwa lubelskiego, użytkowane przez Lubelski Zakład Przewozów Regionalnych. Rozkład jazdy zamówiony przez Marszałka Województwa Lubelskiego, organizatora regionalnych przewozów kolejowych, przewiduje uruchamianie 4 par pociągów kursujących codziennie oraz dodatkową parę kursującą tylko w dni robocze. Ze stacji Lublin pociągi REGIO odjadą o godzinach: 8.56, 13.54 (kursuje tylko w dni robocze), 15:55, 17:58 i 20:22, zaś z Lubartowa składy wyruszą o: 6:36, 9:58, 14:40 (kursuje tylko w dni robocze), 16:51 i 18:42. Pociągi trasę o długości ok. 28 km pokonają w 35 minut. Pojazdy szynowe obsłużą 8 przystanków.
Analizując rozkład jazdy dla odcinka Lublin-Lubartów można odnieść wrażenie, że został on przygotowany z myślą, aby do jego realizacji skierować jeden pojazd. Jego autorzy zapewne starali się, aby z jednej strony zapewnić dojazdy do pracy czy szkół przynajmniej na wybrane godziny oraz skomunikować z wybranymi pociągami dalekobieżnymi i regionalnymi na stacji Lublin. Jeśli chodzi o codzienne dojazdy do Lublina to stworzono taką możliwość dla osób pracujących w godzinach 7.30 – 15.30. To w zasadzie jedyna dogodna możliwość dojazdu do Lublina dla osób pracujących 8 godzin dziennie, choć dotarcie w 20 minut do dzielnic oddalonych od przystanków kolejowych nie jest możliwe. Rozkład lepiej dostosowany jest do potrzeb uczniów rozpoczynających naukę o 8.00 – dogodnym pociągiem do powrotów może być skład wyjeżdżający z Lublina o godz. 13.54. Dla osób dojeżdżających do Lubartowa jedyna dogodna opcja dojazdu pociągiem tam i z powrotem dotyczy pracujących w godzinach 10:00 – 18:00.
Lepiej wygląda skomunikowanie pociągów kursujących na odcinku Lublin-Lubartów z pociągami dalekobieżnymi na stacji Lublin. Autorzy rozkładu przewidzieli możliwość przesiadek na „tam” i „powrót” z codziennymi składami TLK bądź RE do Warszawy, Bydgoszczy i Wrocławia. Dodatkowo bez długiego oczekiwania w kierunku „tam” można dojechać do Krakowa i Rzeszowa, zaś w przeciwnym kierunku możliwa jest dogodna przesiadka z pociągów TLK ze Szczecina i Piły. Rozkład przewiduje także możliwość kontynuowania podróżny innymi pociągi REGIO w kierunku Chełma, Dęblina i Kraśnika. Gorzej skomunikowano Lubartów z Zamościem i Portem Lotniczym Świdniku.
Czy pociągi się zapełnią?
Pociągi kursujące między Lublinem a Lubartowem będą miały bardzo silną konkurencję zarówno w innych formach komunikacji zbiorowej, jak i komunikacji indywidualnej. Między tymi miastami, zwłaszcza w dni robocze, w trasę BUSy wyruszają co kilkanaście, czasem nawet co kilka minut. Mimo to wydaje się jednak, że pociągi mają szansę nie jeździć puste. Kolej ma kilka atutów – komfort jazdy, atrakcyjne zniżki ustawowe i handlowe, bezproblemowa możliwość przewiezienia dużych psów, wózków czy rowerów. W wyniku rozbudowy Lublina oraz pobliskich miejscowości osiedla ludzkie zbliżyły do dość gęstej sieci przystanków kolejowych, dlatego dla wielu osób będą one bliżej niż „dziewiętnastka” z dziesiątkami busów. Nie bez znaczenia może być również lokalizacja dworca w Lublinie – położony w innej części miasta niż dworzec autobusowy, tym samym wiele osób pociąg dowiezie bliżej celu podróży niż inne środki transportu zbiorowego. Mimo poprawy sieci przystanków między Lubartowem a Lublinem największą słabością tego połączenia jest stacja Lubartów, położona w południowej części miasta, z dala od centrum czy osiedli mieszkaniowych. Niestety, tak skonstruowano projekt modernizacji odcinka linii nr 30, że nie można było w ramach tego zadania wznieść przystanków na terenie miasta. Podejmowane są próby budowy dwóch nowych peronów (jeden w pobliżu centrum miasta, drugi w jego północnej części), ale na razie tych obiektów po prostu nie ma.