PKP Intercity przedstawiło swoje plany dotyczące przetargów i odbiorów zmodernizowanego lub nowego taboru w roku 2019. Jest kilka niespodzianek.
W 2019 roku PKP Intercity rozpocznie modernizację swoich stacji postojowych w kilku miastach Polski, zaczną się też odbiory lokomotyw
Griffin z Newagu. Ma się rozpocząć modernizacja 10 wagonów klasy 1 i ich przebudowa na wagony gastronomiczne (
w efekcie konieczności wycofania 6 zmodernizowanych w 2008 roku wagonów tego typu), rozstrzygnięty ma zostać wreszcie przetarg na 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych,
który trwa już przeszło rok. Na 2019 roku planuje się początek modernizacji (której rezultatem będzie przywrócenie do ruchu pojazdów) 14
elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74.
Ciekawostką jest chęć zakupu 10 nowych, lekkich lokomotyw manewrowych. Niespodzianką jest również to, że spółka planuje modernizację (w ramach P5) 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h, co z powodzeniem przetestowano już na 3 pojazdach kilka lat wcześniej. Dwie pierwsze takie lokomotywy mają być gotowe już w 2019 roku, podobną w zakresie naprawę P5 z przebudową przejdzie też jedna z lokomotyw EP08. Rozpoczął się już przetarg dotyczący
modernizacji 13 lokomotyw manewrowych SM42. Lokomotywy te, w związku z fatalną dostępnością lokomotyw SU160 Gama, mają w razie potrzeby mieć możliwość prowadzenia pociągów rozkładowych.
W listopadzie 2019 roku zaplanowano także zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino. Piszemy o tym
tutaj.
Wraca pierwsze rozbite PendolinoJak powiedział Artur Fryczkowski, dyrektor zarządzający serwisu i dyrektor handlowy Alstom w Polsce, w lutym 2019 z pasażerami pojedzie ponownie pociąg ED250,
uszkodzony na przejeździe kolejowo-drogowym w Modlinie.
– Naprawę tego pojazdu kończymy i wyjedzie on już na tory w lutym. Był on naprawiany w Warszawie. Natomiast pociąg poważnie uszkodzony w Ozimku zostanie wysłany do włoskiego Savigliano w styczniu i tam przejdzie poważne prace naprawcze. Mamy nadzieje, że to Pendolino wróci na tory na początku 2020 roku - wyjaśnił Artur Fryczkowski.
Co zrobiono w 2018 roku?
Prezes PKP Intercity zapowiedział, że do końca 2018 roku PKP Intercity odbierze 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadza H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, tym samym wyprzedzając ustalony harmonogram dostaw. Łącznie z FPS wyjedzie 90 przedziałowych wagonów typu 174A, z cichymi wózkami.
Ponadto PKP Intercity przypomniało o fakcie rozszerzenia trzech umów na modernizację 163 wagonów podpisanych w 2018 roku z bydgoską Pesą. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. W efekcie tego PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 wagonów. W tej puli są zarówno wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 2 klasy, a także przedziałowe klasy 1. Nowością będzie 60 wagonów typu COMBI, które przygotowane do przewozu większego bagażu, rowerów, osób niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi, gdzie znajdą się także automaty do sprzedaży przekąsek.
– Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby – obiecuje PKP Intercity. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych.
Pod koniec października 2018 PKP Intercity i NCBiR opublikowały też ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego. Dotyczy ono opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h oraz pojemności do ok. 400 miejsc. W pociągach mają znaleźć się takie nowinki, jak zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy na pokładzie pociągu, z myślą o obsłudze Centralnego Portu Komunikacyjnego.