Parowozownia Wolsztyn poszukuje wykonawcy budowy nowego kotła dla parowozu Ol49-69. Maszyna została odstawiona w listopadzie 2022 r. Na wykonanie niecodziennego zadania przewidziano aż trzy lata, lecz z możliwością skrócenia terminu.
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, kocioł ma być wykonany na podstawie dokumentacji projektowej, przygotowanej przez wykonawcę i zatwierdzonej przez Transportowy Dozór Techniczny. Parametry nowego kotła mają być co najmniej takie same, jak oryginalnej konstrukcji, produkowanej w latach 1951-1954 przez Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów. W zakresie wymiarów zewnętrznych dopuszczalne są tylko minimalne odstępstwa, wynikające z technologii wykonania (dopuszczalna jest technika spawania lub nitowania z elementów giętych, kutych, prasowanych i prefabrykowanych). Większa tolerancja obowiązuje co do zmiany masy (oryginalnie, bez urządzeń i osprzętu, wynosiła ona ok. 20 ton).
Wzorem do budowy nowego kotła jest kocioł aktualnie zamontowany na lokomotywie Ol49-69 zbudowany w 1954 roku (nr fabryczny 13333). Wszystkie otwory, kołnierze, korki wyczystkowe i wyczystki muszą znajdować się dokładnie w tych samych miejscach. Wykonawca będzie musiał w uzgodnieniu z Parowozownią dokonać dokładnych pomiarów podczas wizji lokalnej.
Zamawiający uzna usługę za ostatecznie wykonaną po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji kotła na podstawie badania TDT. W tym celu konieczne będzie – między innymi – przeprowadzenie próby na gorąco po zamontowaniu na ostoi parowozu. Próba ma odbyć się na terenie Parowozowni.
60% punktów można otrzymać za cenę, a 40% – za skrócenie terminu (maksymalny możliwy to 36 miesięcy). Oferent, który zaproponuje dostawę kotła w ciągu 26 miesięcy, otrzyma 20 punktów, a w ciągu 16 miesięcy (lub innym terminie najkrótszym w postępowaniu) – 40. O zamówienie mogą ubiegać się firmy, które w ciągu ostatnich 5 lat wykonały co najmniej jeden nowy kocioł o wartości co najmniej 350 tysięcy złotych.
Parowóz Ol49-69 został wyprodukowany w roku 1953. W styczniu 2021 r. przeszedł ostatnią naprawę (poziomu P4). W listopadzie 2022 r. został odstawiony (jako
ostatni wówczas czynny wolsztyński parowóz) właśnie z powodu terminu rewizji kotła. Obecnie maszyna znajduje się w wolsztyńskiej parowozowni. W lipcu ubiegłego roku
władze placówki informowały, że maszyna jest w trakcie przygotowań do naprawy. W ZUT Wągrowiec trwa naprawa innego egzemplarza tej serii (Ol49-59), jednak z powodu konieczności wykonania prac przy kotle w Czechach jego powrót do Wolsztyna jest spodziewany dopiero w roku 2025.