Partnerzy serwisu:
Biznes

Wołek: Wejście PKP IC na rynek regionalny to możliwość zdywersyfikowania biznesu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
10-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wołek: Wejście PKP IC na rynek regionalny to możliwość zdywersyfikowania biznesu
– Dziwną jest sytuacja, w której PKP IC próbując wejść na rynek przewozów regionalnych ogranicza jednocześnie ofertę pociągów dalekobieżnych – twierdzi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” dr Marcin Wołek.

W piątek PKP IC złożyły po raz pierwszy w historii ofertę w przetargu na realizację przewozów kolejowych wewnątrz województwa. W przetargu ogłoszonym przez władze woj. podlaskiego, oferta PKP IC okazała się droższa (19,57 zł za pockm) od oferty PR (17,92 zł). Nawet jeśli PKP IC nie wygrają tego przetargu – z naszych informacji wynika, że obie oferty są droższe od kosztorysu założonego przez województwo – to i tak sam fakt ubiegania się przez PKP IC o przejęcie części rynku regionalnego jest bardzo ważnym wydarzeniem na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce.

Dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że na ewentualne wejście PKP Intercity na rynek przewozów regionalnych należy rozpatrywać w trzech aspektach.

– Po pierwsze, istotny jest punkt widzenia samorządu województwa jako podmiotu organizującego przewozy i pokrywającego deficyt. Dla władz województwa pojawienie się więcej niż jednego oferenta zawsze jest korzystną sytuacją. Można bowiem porównać ze sobą poszczególne oferty i wybrać nie jedyną, lecz najlepszą, co wcale nie oznacza, że najtańszą. Mamy bowiem doświadczenia z mijającego okresu unijnego programowania, jak bardzo zgubne może być ustalanie warunków przetargu tak, aby decydującym kryterium do wyłonienia zwycięzcy była cena. Po drugie, ważne jest kryterium pasażera, któremu de facto powinno być wszystko jedno, czy jedzie pociągiem przewoźnika X czy Y, pod warunkiem jednak, że istnieje integracja taryfowo-biletowa. Trzeci punkt widzenia to punkt widzenia operatora. Dla Przewozów Regionalnych każdy przegrany przetarg oznacza pogorszenie i tak już bardzo trudnej sytuacji finansowej. Pamiętać należy, że wskutek powstania wielu samorządowych operatorów kolejowych, PR zostały „wypchnięte” z najbardziej atrakcyjnych rynków regionalnych. Dla PKP IC stanowi to z kolei możliwość zdywersyfikowania biznesu i zintegrowania ofertą dwóch segmentów przewozów pasażerskich, tj. regionalnego i międzyregionalnego. Oczywiście, przy wyborze przewoźnika liczyć się powinien interes pasażera, a nie poszczególnych spółek – ocenia Marcin Wołek.

Jego zdaniem, dziwną jest jednak sytuacja, w której PKP IC próbując wejść na rynek przewozów regionalnych ogranicza jednocześnie ofertę pociągów dalekobieżnych. – Bardzo krytycznie oceniam „odchudzenie” oferty w segmencie dalekobieżnym. Wydaje mi się, że zwiększenie oferty na rynku wewnątrzregionalnym powinno być logiczną konsekwencją rozwoju segmentu przewozów dalekobieżnych, a nie działaniem w zamian – uważa dr Wołek.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 31 stycznia 2023

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Biznes

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Paweł Rydzyński 15 marca 2019

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 31 stycznia 2023

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Biznes

Kontrrewolucja w przewozach pasażerskich?

Paweł Rydzyński 15 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5