Wyprodukowany przez FPS Cegielski wagon 177A-30 do przewozu wojska ma większą masę, niż wynikało to z wymogów przetargu. Dlaczego przewoźnik mimo to go odebrał?
Podczas targów Trako PKP Intercity i FPS – H. Cegielski
zaprezentowały jeden z wagonów do przewozu wojska, które przewoźnik zamówił na zlecenie MON. Każdy z ośmiu wagonów będzie kosztował ok. 13 mln zł.
Pierwszy z nich został odebrany przez PKP Intercity w październiku – o
dziesięć miesięcy później, niż planowano. Okazuje się że to nie jedyna zmiana. Według wymogów przetargu wagony 177A-30 miały mieć masę służbową niższą niż 53 tony. Tymczasem według oficjalnych dokumentów masa wynosi 54,7 tony. Dlaczego przewoźnik mimo to dokonał odbioru?
– Strony w dniu 26 lutego 2020r. zawarły aneks do umowy dotyczący modyfikacji strefy socjalnej, co analogicznie wpłynęło za wzrost masy służbowej – odpowiada Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity. Czy jednak te modyfikacje mogły aż tak znacznie podnieść masę wagonu? Jak uzupełnia przedstawicielka PKP Intercity, aneks socjalny został znacznie rozbudowany, a do tego na większą masę ma wpływ również dodatkowa instalacja wodna wraz ze zbiornikami.
Zdaniem MON, przedstawiciele innych państw członkowskich NATO
wyrazili zainteresowanie wagonami do przewozu wojska, zamówionymi przez PKP Intercity.