Nowe wagony, które PKP Intercity zamówiło na potrzeby przewozu wojska, nie będą dostępne dla ruchu pasażerskiego - mimo logo przewoźnika na burtach. Każdy z nich kosztuje 13 mln złotych. Termin dostawy przesunięto o trzy kwartały.
Przed tygodniem na torach prowadzących do Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor"
pojawił się pierwszy wagon typu 175A3, które PKP Intercity zamówiło na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Rzeczniczka PKP Intercity Katarzyna Grzduk przypomina że przewoźnik - działając na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej - przeprowadził przetarg i
podpisał umowę na ich dostawę 30 maja 2019 roku. Wykonawcą jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Umowa obejmuje dostawę 8 wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP. W ramach umowy producent dostarczy 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2 klasy do przewozu osób i 2 wagony przedziałowe specjalne 2 klasy do przewozu konwoju.
Nie pojadą w pociągach pasażerskich
Zainteresowanie wzbudziło logo PKP Intercity na burtach. Wiele osób wyraziło nadzieję, że komfortowe wagony, przystosowane do prędkości 200 km/h, zostaną dołączone do składów przewoźnika kiedy wojsko nie będzie ich potrzebować. To pozwoliłoby zrównoważyć koszty ich utrzymania, Tak się jednak nie stanie. - Wagony nie będą dostępne dla ruchu pasażerskiego - informuje Katarzyna Grzduk. Dlaczego? - PKP Intercity jest spółką o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym), w związku z tym spółka realizuje zadania, o których mowa w art. 2 Ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców - brzmi stanowisko spółki.
Jak dodaje rzeczniczka, zamawiającym wagony jest PKP Intercity, i tylko dlatego logotyp spółki (zgodnie z zapisami określonymi w SIWZ) został umieszczony na pojazdach.
Wagony będą później - przez COVID
Według
zapisów specyfikacji przetargowej, pierwsze cztery wagony miały do 1 grudnia 2020 r., a pozostałe – rok później. Teraz podano nowy harmonogram - trzy pierwsze wagony mają być dostarczone w trzecim kwartale 2021 roku, a kolejne cztery sztuki do końca IV kwartału 2021 roku. - Mając na uwadze trwającą od marca br. epidemię oraz związane z nią ograniczenia, a także zapisy art. 15r ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, PKP Intercity w porozumieniu z FPS H. Cegielski zmieniły harmonogramy dostaw wagonów - informuje rzeczniczka PKP Intercity. Możliwość zmiany terminów realizacji zamówień publicznych ze względu na pandemię
dała zamawiającym Tarcza 4.0. Jako jeden z pierwszych
skorzystał z tego samorząd Województwa Wielkopolskiego, już w lipcu przesuwając terminy dostaw pociągów Elf 2.
Jak się okazuje, te same zapisy zastosowało PKP Intercity,
zgadzając się na opóźnienie terminu dostawy wagonów restauracyjnych z FPS. - W przypadku wagonów restauracyjnych dostawa odbywa się na podstawie podpisanego przez obydwie spółki aneksu do umowy z sierpnia 2020r., przedłużającego czas dostaw pojazdów - uzupełniła
podane przez nas wczoraj informacje Katarzyna Grzduk.