Wciąż nie kursują pociągi na zmodernizowanej linii kolejowej nr 410. Jednym z głównych powodów jest nieudrożnienie bocznicy wojskowej w Drawnie. Uniemożliwia to uruchomienie kursów towarowych zaopatrujących tamtejszą jednostkę. Wynika to ze zmiany harmonogramu inwestycji kolejowych sił zbrojnych.
Na naszych łamach opisywaliśmy już problem braku możliwości inauguracji przewozów na zmodernizowanej linii kolejowej nr 410 do Drawna. Trasa została odbudowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, bo w założeniach ma być wykorzystywana głównie do zaopatrywania tamtejszej jednostki wojskowej. Odgałęziająca się od trasy bocznica jest jednak nadal nieprzejezdna, bo okresowo zalewają ją deszcze.
Pierwotny termin robót wojskowych uległ zmianie
MON poinformował nas, że remont bocznicy biegnącej do jednostki wojskowej połączony z naprawą innej infrastruktury kolejowej pozostającej pod administracją wojskową rozpocznie się wkrótce i potrwa ok. 3,5 roku. Termin zakończenia robót miał być przy tym skorelowany z pierwotną datą finalizacji modernizacji linii nr 410, którą prowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja została przyspieszona o ok. trzy lata, co było możliwe dzięki szybszemu spływowi środków z budżetu państwa i dużej mobilizacji wykonawcy.
Sprawa wydaje się jednak bardziej złożona. – Realizacja zadania inwestycyjnego obejmującego przebudowę i rozbudowę wojskowej bocznicy kolejowej nr 823 w składzie Drawno planowana była na lata 2021 – 2023 – wskazuje bowiem Wydział Działań Komunikacyjnych w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych. Roboty miały więc zostać sfinalizowane praktycznie równocześnie z odbudową trasy z Drawna i Złocieńca już po skróceniu czasu jej realizacji.
Sytuacja zmusiła do zmiany priorytetów
Co więcej, służby prasowe wojska potwierdziły, że działania zmierzające do znacznego przyspieszenia robót PKP PLK były przez siły zbrojne oczekiwane. Przesunięto jednak termin rozpoczęcia robót na bocznicy. – – Stało się tak z uwagi na realizację innych zadań związanych z rozbudową infrastruktury wojskowej, które są ważne dla bezpieczeństwa państwa – usłyszeliśmy.
Odtworzony fragment linii kolejowej nr 410 stanowi element dawnego ciągu Grzmiąca – Kostrzyn. Aktualnie istnieje odcinek Grotniki Drawskie – Drawno – Choszczno, przy czym pomiędzy Drawnem a Choszcznem trasa wymaga remontu. Zachowana część ma ok. 82 km długości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.