Wojsko zatwierdziło wybór PKP Cargo jako swojego przewoźnika przez okres siedmiu lat. Szacunkowa wartość umowy ramowej to 1,4 mld zł brutto.
Kilka dni temu PKP Cargo
opublikowało informację o złożeniu oferty na wieloletnie przewozy dla wojska w trybie zamówienia z wolnej ręki. W porównaniu z
wcześniejszymi negocjacjami, założenia umowy zostały zmodyfikowane; przede wszystkim wydłużono czas obowiązywania umowy ramowej z czterech do siedmiu lat. Dzisiaj (19 lutego) PKP Cargo poinformowało, że otrzymało zawiadomienie od prowadzącej zamówienie 2. Regionalnej Bazy Logistycznej z siedzibą w Warszawie o wyborze jego oferty. Umowa może zostać zawarta za dziesięć dni.
Jednocześnie 2. Regionalna Baza Logistyczna wojska opublikowała ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante na temat kontraktu. Jak czytamy, przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na świadczenie usług przewozu transportem kolejowym sprzętu wojskowego oraz personelu wojskowego na potrzeby jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, w komunikacji krajowej i międzynarodowej, z podziałem na dwie części. Przewóz będzie realizowany w wagonach towarowych i osobowych, zabezpieczanych przez wykonawcę.
Około 200 mln zł rocznie
Postępowanie prowadzone było w celu zawarcia umowy ramowej. – Celem umowy ramowej będzie ustalenie warunków realizacji zadań, które mogą zostać udzielone Wykonawcy na podstawie umów realizacyjnych w okresie 7 lat oraz cen i przewidywanych ilości usług transportu kolejowego – podał zamawiający. Całkowita wartość zamówienia netto została oszacowana na 1 144 774 260 złotych, czyli 1,4 mld zł brutto. W podziale na zadania jest to 825,8 mln zł netto za przewozy w komunikacji krajowej i 318,9 mln zł netto w komunikacji międzynarodowej.
Przypomnijmy, że w
przypadku poprzednich negocjacji w grę wchodziło ok. 842,5 mln zł netto (1,036 mld zł brutto). Oznacza to obniżenie szacunkowej wartości umowy z ok. 250 mln zł do ok. 200 mln zł brutto. Warto jednak pamiętać, że szczegóły negocjacji przewoźnika z wojskiem oraz planowanych zapisów nie są znane. Do tego, jak podkreśla zamawiający, rzeczywiste ceny przewozów będą określane na podstawie umów realizacyjnych zawieranych do umowy ramowej.
Dlaczego bez przetargu?
Wojsko wyjaśnia również, czemu umowa zostanie podpisana bez przetargu. Jak czytamy, w rządowym wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym PKP Cargo jest wykazane jako przedsiębiorstwo realizujące zadania obronne na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Do tego PKP Cargo jest "gwarantem ciągłości przewozów kolejowych zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i wojny" oraz posiada duże doświadczenie i jako jedyna firma świadczy dla jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP usługi w zakresie transportów kolejowych, zarówno zaopatrzenia, jak i operacyjnych, zgodnie z podpisanym porozumieniem w tej sprawie.
Do tego PKP Cargo w ramach zadań określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP w latach 2018–2019 otrzymało z budżetu MON środki finansowe na zakup platform kolejowych do przewozu ciężkiego SpW. Te wagony przeznaczone są do zabezpieczenia potrzeb transportu kolejowego Sił Zbrojnych RP w czasie szkolenia, kryzysu i zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa; jako jedyna posiada takie platformy (w liczbie 180 sztuk). Co ciekawe, wojsko dodaje, że przewoźnik "jest w stanie zastosować upust stawek, dla wojskowych transportów kolejowych w zakresie wykorzystania platform kolejowych do transportu ciężkiego SpW".
Do tego PKP Cargo utrzymuje platformy kolejowe w gotowości do użycia przez Siły Zbrojne RP i posiada podpisaną umowę z PKP Intercity na wykorzystywanie
wagonów pasażerskich dla potrzeb Sił Zbrojnych RP. Ostatnimi argumentami wojska są: posiadana licencja UTK na przewozy krajowe i międzynarodowe oraz decydujący głos Skarbu Państwa RP w akcjonariacie ("narodowy przewoźnik").