Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na dostawę fabrycznie nowego taboru wąskotorowego do jednostki na Helu.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa nowych lokomotyw spalinowych i wagonów platformowych na tory o prześwicie 600 mm Marynarki Wojennej RP w Helu. O liczącej 16,5 km wojskowej sieci kolejowej, a nawet o prawdopodobnym zamówieniu Marynarki na nowy tabor do przewozu min pisaliśmy już przed dwoma laty w obszernym artykule Dominika Wójcika na temat Kolei Helskich.
Można go znaleźć tutaj (dostęp do artykułu został otwarty). Polecamy również
materiał o zabytkach kolei na Helu.
Jak się okazuje, Komenda Portu Wojennego Gdynia ostatecznie zamawia nie jedną, a dwie lokomotywy. Chodzi o spalinowozy jednokabinowe o mocy 55 kW, sile uciągu 20 kN przy rozruchu i masie do 10 ton. Długość lokomotywy ma wynosić nie więcej niż 4,5 metra, szerokość – 1,44 m, wysokość – 2,4 m, a rozstaw osi – do 1,25 m. Prędkość maksymalna ma wynosić co najmniej 4,5 m/s, czyli 16,2 km/h. Marynarka nie ma wysokich wymagań dotyczących komfortu pracy maszynisty. Chce zamontowana zamkniętej kabiny maszynisty z ogrzewaniem, uchylną szybą i drzwiami przesuwnymi.
Jeśli chodzi o wagony–platformy, to zamówienie obejmuje 12 sztuk plus opcję na kolejne 12. Ich ładowność ma wynosić 3 tony, przy masie własnej do 2,5 tony. Mają mieć po dwa wózki i 5,7 metra długości. Powierzchnia ładunkowa ma mieć długość min. 5 m, szerokość 1,12 m i być położona na wys. 67 cm nad główką szyny. Wagon ma być wyposażony w podest roboczy dla pracownika, zamocowany do jednego z wózków jezdnych, posiadający poręcz (barierkę), do której będzie zamocowana dźwignia hamulca postojowego. Podest musi mieć szerokość wózka jezdnego i być długi na 700 mm. Podłoga wagonów ma być drewniana (deski dębowe o grubości 50 mm). Wojsko życzy sobie również dostawy demontowalnych burt, stelaży i plandeki (na rysunku poglądowym powyżej). Lokomotywa i wagony mają być w kolorze oliwkowym (RAL 6006).
Termin realizacji zamówienia to 18 listopada 2016 roku. Wojsko przed ogłoszeniem przetargu przeprowadziło dialog techniczny z branżą. Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (90 proc.) i okresu gwarancji (10 proc.). Wojsko wymaga dwuletniej gwarancji, ale oferent może zaproponować nawet pięć lat. Oferty można składać do 30 maja.