W piątek donosiliśmy o przetargu spółki Koleje Śląskie na zakup nowych pociągów. Jak się okazuje, oddzielne postępowanie na zakup pociągów wszczął również śląski Urząd Marszałkowski.
Przedmiotem nowego zamówienia jest zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego. Zamawiającym jest Województwo Śląskie, ale w postępowaniu wprost zapisano, że będzie przeznaczeniem zakupu jest wzmocnienie spółki Koleje Śląskie.
Aż 22 nowe pociągi i 8 w opcji
W ramach zakresu podstawowego śląskie chce kupić aż 22 elektryczne zespoły trakcyjne. Do tego zapisano utrzymanie ich aż do 12 grudnia 2035 roku, dostawę pakietu naprawczego oraz przeprowadzenie szkoleń.
Do tego możliwe będzie zamówienie ośmiu dodatkowych pociągów w ramach opcji. Oddzielna opcja dotyczy serwisu dodatkowych pociągów a trzecia - wydłużenia serwisowania przez dostawcę aż do maksymalnie drugiego P4 (włącznie), co może oznaczać nawet koniec 2043 roku.
Przetarg można jeszcze odwołaćZamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Województwa Śląskiego na lata 2021-2027. Zamawiający zapisał możliwość unieważnienia przedmiotowego postępowania, jeżeli te środki nie zostaną mu przyznane.
Bardzo ciekawe są kryteria zamówienia. Cena stanowi jedynie 60% punktacji. Rozbito ją zresztą na cenę dostawy (45 punktów) i cenę usług serwisowych (15 punktów). Do tego mamy kryteria jakości: Współczynnik efektywności energetycznej ruchowej - 20 p., współczynnik efektywności energetycznej postojowej - 5p., masa służbowa - 5p., kary umowne - 5 p., oraz zastosowanie technologii SiC (węglik krzemu) w przetwornicach trakcyjnych - 5 punktów. Oferty będą przyjmowane do 4 maja.
Przypomnijmy że w dużo mniejszym zamówieniu, które
oddzielnie ogłosiły Koleje Śląskie, zapisano dostawę fabrycznie trzech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu dwóch kolejnych pojazdów.
Tu kryteria wyboru wykonawcy są dużo prostsze. Jeśli oba zakupy zostaną zrealizowane w maksymalnym zakresie, na torach województwa pojawi się aż 35 nowych pociągów.