Na rok przed rozpoczęciem procedury przetargowej województwo małopolskie informuje o chęci przekazania przewozów kolejowych w regionie na kilkunastu trasach od grudnia 2016 do grudnia 2017.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich na terenie województwa małopolskiego z wykorzystaniem taboru kolejowego, który w części użyczy marszałek województwa. Zamówienie będzie dotyczyło rozkładu jazdy 2016/2017, czyli ruchu pociągów pomiędzy 11 grudnia 2016 a 9 grudnia 2017.
Chodzi o następujące trasy:
• Kraków Główny – Miechów – Kozłów – granica województwa – Sędziszów/Kielce (w przypadku uzgodnień z województwem świętokrzyskim);
• Kraków Główny – Bochnia – Brzesko – Tarnów;
• Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia;
• Kraków Główny – Kraków Balice;
• Sędziszów/Kielce – granica województwa – Kozłów – Wolbrom – Olkusz – granica województwa – Sławków – Katowice (w przypadku uzgodnień z Województwami: Śląskim i Świętokrzyskim);
• Tarnów – Wola Rzędzińska – granica województwa – Dębica/Rzeszów/Przemyśl (w przypadku uzgodnień z Województwem Podkarpackim);
• Tarnów – Stróże – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica;
• Kraków Główny – Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka – Zakopane;
• Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Kęty Podlesie – granica województwa – Bielsko-Biała (w przypadku uzgodnień z Województwem Śląskim);
• Kraków Główny – Krzeszowice – Trzebinia – granica województwa – Katowice/Częstochowa (w przypadku uzgodnień z województwem śląskim);
• Skawina – Spytkowice – Oświęcim;
• Trzebinia – Oświęcim.
Ogłoszeniodawca zaznaczył, że część pociągów może być uruchomione w relacjach innych niż maksymalne określenie linii komunikacyjnej opisanych powyżej lub relacjach składających się z odcinków różnych linii komunikacyjnych.
Decyzja o chęci powierzenia przewozów kolejowych jedynie na okres jednego roku jest dziwna w kontekście zgody zarządu województwa na przeprowadzenie procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, a ta wymaga, by zapewnić temu przewoźnikowi 5-letnią umowę na wykonywanie przewozów (chociaż trzeba zwrócić uwagę, że ogłoszenia informacyjne często różnią się od tych późniejszych, wiążących). Tymczasem w ogłoszeniu znalazły się wszystkie trasy, po których kursują pociągi regionalne, zarówno Kolei Małopolskich, jak i Przewozów Regionalnych. Biorąc pod uwagę plany marszałka województwa, który wyraził chęć zakupu małopolskiego oddziału PR, mogłoby to oznaczać wolę utworzenia nowej spółki, dla której posiadanie umowy wieloletniej nie będzie tak istotne.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
