Samorząd województwa lubelskiego ogłosił przetarg na dostawę 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Maksymalna długość pojazdów i liczba miejsc siedzących w specyfikacji warunków zamówienia wskazują, że będą to pojazdy czteroczłonowe w przypadku zastosowania wózków Jacobsa lub trójczłonowe w przypadku klasycznego układu wózków.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich,
samorząd województwa lubelskiego rozważa utworzenie własnego przewoźnika kolejowego w reakcji na trudną kondycję, w jakiej znajduje się Polregio, które od lat w zasadzie nie realizuje inwestycji taborowych, a w kilku regionach ma ogromne problemy z realizacją rozkładu jazdy. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie strategii biznesowej dla nowego podmiotu wraz z analizą historycznych, aktualnych i prognozowanych uwarunkowań ekonomiczno-finansowych, prawnych i rynkowych. Krótko później samorządowe władze regionu ogłosiły pierwszy od kilku lat przetarg na dostawę nowego taboru kolejowego.
Przypomnijmy, że samorząd województwa lubelskiego dysponuje dziś 9 dwuczłonowymi jednostkami elektrycznymi Impuls 2 serii EN98A oraz 11 dwuczłonowymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi – 8 jednostkami serii SA134 i 3 serii SA103, a także 5 zmodernizowanymi trójczłonowymi EN57AL i 2 autobusami szynowymi SA107. W ostatniej kolejności zamówiono Impulsy 2, które zostały dostarczone w 2021 roku. Tym razem lubelski samorząd postanowił zakupić znacznie bardziej pojemne pojazdy elektryczne. Nie będzie ich jednak wiele, bo zaledwie 4 sztuki. Co więcej, w przetargu niestety nie przewidziano prawa opcji.
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, nowe jednostki mają pomieścić co najmniej 180 osób na miejscach siedzących przy długości nieprzekraczającej 82 metrów. Oznacza to, że będą to najprawdopodobniej jednostki czteroczłonowe w przypadku zastosowania wózków Jacobsa bądź pojazdy trójczłonowe, jeżeli miałby zostać zastosowany klasyczny układ wózków. Alternatywa, jak się wydaje, jest realna, ponieważ w przetargu dopuszczono różne warianty układów osi, a jeden z polskich producentów, coraz bardziej aktywny w przetargach na dostawę nowych zespołów trakcyjnych H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, oferuje platformę o nazwie Plus, właśnie z klasycznym układem wózków.
Pozostałe parametry techniczne zawarte w OPZ nie wymagają od standardowych oczekiwań, jakie formułuje się współcześnie w odniesieniu do elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi połączeń regionalnych. Z kronikarskiego obowiązku wskazać należy, że ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h, natomiast wartość przyspieszenia rozruchu w zakresie prędkości 0-40 km/h ma zawrzeć się w przedziale 0,8-1,2 m/s2. W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się miejsce dla 2 osób z niepełnosprawnością, poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zaplanowano także 8 miejsc do przewozu rowerów – co istotne, w pozycji poziomej, a nie pionowej, co powinno ucieszyć rowerzystów.
Nie zabraknie także klimatyzacji, pokładowego internetu bezprzewodowego, czy gniazdek elektrycznych i USB, jak również defibrylatora AED. Zamawiający oczekuje ponadto, że w pojazdach zabudowane zostaną systemy monitoringu wizyjnego i zliczania liczby pasażerów. W odniesieniu do drzwi zawarto wymóg, aby było ich nie mniej niż 6 sztuk na cały bok pojazdu i nie mniej niż 1 sztuka na bok każdego członu rozrządczego. Trwałość konstrukcji ma umożliwić eksploatację pojazdów przez co najmniej 30 lat. Termin dostawy zaledwie 4 jednostek jest dość odległy – lubelski samorząd przewiduje, że zostaną one dostarczone do końca października 2029 roku.
Oferty w przetargu będzie można składać do 14 maja bieżącego roku do godziny 9:00, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Zamawiający przewidział aż cztery kryteria oceny ofert, jednakże głównym będzie cena – z tego tytułu będzie można uzyskać maksymalnie 70% punktów. Do 15% punktów będzie mogło zostać przyznanych z uwagi na okres gwarancji, przy czym minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, wynosi 36 miesięcy, zaś maksymalną liczbę punktów będzie można uzyskać za wydłużenie go do 72 miesięcy. Kolejnych 10% punktów przewidziano za przekazanie dokumentacji konstrukcyjnej pojazdu zamawiającemu. Ponadto do 5% punktów będzie można uzyskać za umożliwienie rekonfiguracji układu miejsc siedzących bez potrzeby wprowadzania zmian konstrukcji w celu zapewnienia możliwości przewozu kolejnych 8 rowerów.