Partnerzy serwisu:
Prawo

Woj. mazowieckie: Za wcześnie na liberalizację rynku przewozów pasażerskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
31-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Woj. mazowieckie: Za wcześnie na liberalizację rynku przewozów pasażerskich
- W obecnym kształcie rynek w perspektywie najbliższych 10-15 lat nie będzie gotowy na otwarcie się na pełną konkurencję krajowych czy zagranicznych przewoźników. Dlatego kluczowe jest utrzymanie stabilnych ram prawnych kształtowanych przez obowiązujące rozporządzenie oraz ustawę o publicznym transporcie zbiorowym - napisał w komentarzu dla "Rynku Kolejowego zastępca dyrektora departamentu nieruchomości i infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego Krzysztof Rodziewicz.

Zgodnie z unijnym planem wdrożenia w 2019 roku tzw. IV Pakietu Kolejowego, rynek przewozów pasażerskich w Polsc e zostanie otwarty, co oznacza, że samorządy nie będą mogły zlecać prowadzenia usług przewozowych bez ogłąszania przetargów. W opinii władz wojewóztwa mazowieckiego na wprowadzenie pakietu ani polskie samorządy, ani przewoźnicy, nie są jeszcze gotowi. - Krajowy rynek regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich znajduje się w trakcie głębokich przeobrażeń. Usamorządowienie i restrukturyzacja Przewozów Regionalnych, rozwój samorządowych spółek kolejowych, proinwestycyjna polityka województw względem regionalnego transportu kolejowego – to elementy rodzącego się rynku przewoźników, który powinien mieć zagwarantowaną stabilną sytuację prawną. W obecnym kształcie rynek ten w perspektywie najbliższych 10-15 lat nie będzie gotowy na otwarcie się na pełną konkurencję krajowych czy zagranicznych przewoźników. Dlatego kluczowe jest utrzymanie stabilnych ram prawnych kształtowanych przez obowiązujące Rozporządzenie 1370/2007 oraz ustawę o publicznym transporcie zbiorowym - tłumaczy zastępca dyrektora departamentu nieruchomości i infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego Krzysztof Rodziewicz. Według wicedyrektora, aktualne uregulowania – zarówno ustawy, jak i rozporządzenia, umożliwiają organizację regionalnych przewozów kolejowych w sposób elastyczny, w zależności od specyfiki danego regionu. -  Pozwala to województwom pełniącym rolę organizatorów publicznego transportu zbiorowego na realizację przewozów za pomocą powołanych do tego celu spółek kolejowych, bądź w trybie przetargowym. Samorząd województwa mazowieckiego realizuje zadania ustawowe za pomocą powołanej spółki Koleje Mazowieckie oraz spółki Warszawska Kolej Dojazdowa. Konsekwentna polityka transportowa województwa prowadzi do ciągłej poprawy jakości świadczonych usług, widocznej zmiany wizerunkowej kolei m.in. poprzez prowadzone inwestycje taborowe - zaznacza.

Najpierw przeobrażenia

- Wyrażam obawę, że proponowane zmiany prawa zawarte w projekcie zmiany Rozporządzenia 1370/2007, zakładające pełną liberalizację kolejowego transportu publicznego, jak również nakazujące wyłanianie przewoźników w trybie przetargowym, w rzeczywistości mogą zdestabilizować planowanie i organizację kolejowych przewozów pasażerskich w województwach. Niebezpieczeństwem jest obligatoryjne i przedwczesne urynkowienie znajdującego się w fazie przeobrażeń rynku regionalnych przewozów kolejowych. To z kolei może zaprzepaścić dotychczasowe osiągnięcie województwa mazowieckiego, jakim było stworzenie silnych i nowoczesnych przewoźników kolejowych. Jeśli chodzi o stosowanie praktyk dumpingowych, trudno tutaj mówić o zdrowej konkurencji. Koleje Mazowieckie są operatorem kolejowym przygotowywanym do tego, aby w przyszłości bez kompleksów podjąć wyzwania stawiane przez wolny rynek - podkreśla.

Były interwencje

Urząd przedstawił reprezentantom Komisji Europejskiej wątpliwości i obawy związane z wdrożeniem zmiany rozporządzenia 1370/2007 Parlamentu Europejskiego. - Ponadto, marszałek województwa mazowieckiego brał udział w spotkaniach z przedstawicielami Komisji Europejskiej w Brukseli, uczestniczył w pracach Komisji Spójności Terytorialnej Komitetu Regionów w Brukseli (COTER) nad oceną IV pakietu kolejowego. Dzięki marszałkowi podjęta została inicjatywa zmian w dokumencie, które zostały przyjęte jako oficjalne stanowisko Komitetu Regionów. Z inicjatywy województwa mazowieckiego Konwent Marszałków Województw RP przyjął stanowisko w sprawie wprowadzenia IV Pakietu Kolejowego. Stanowiska samorządu województwa mazowieckiego przesyłane były również do ministra właściwego do spraw transportu oraz posłów zasiadających w Parlamencie Europejskim zaznacza Krzysztof Rodziewicz.

Potrzeba czasu

Jak informuje przedstawiciel urzędu marszałkowskiego, ostatnim głosem w sprawie IV Pakietu Kolejowego było przyjęcie w styczniu br. przez Sejmik Województwa Mazowieckiego stanowiska, w którym postuluje się o uwzględnienie w zapisach IV Pakietu Kolejowego specyfiki oraz stopnia rozwoju rynku przewozów pasażerskich, jak i kierunków rozwoju polityki transportowej województw, w tym m.in. konieczność utrzymania przepisów – zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym, zapewniających elastyczne podejście do organizacji publicznego transportu zbiorowego (w tym umożliwiających bezpośrednie powierzanie powołanym do tego celu spółkom, świadczenia usług w ramach regionalnego transportu kolejowego).

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5