Prototyp wodorowego składu, który powstał w ramach projektu FCH2Rail, we współpracy m.in. z CAF-a i Toyoty, po długich testach w Hiszpanii przeszedł już jazdy próbne na torach w Portugalii. To drugi europejski kraj, w którym pojazd uzyskał dopuszczenie. Skład H2 ma za sobą już 8,5 tys. przejechanych kilometrów.
Jedynie połowa linii kolejowych w Unii Europejskiej jest zelektryfikowana. Na pozostałych odcinkach linii używane są składy spalinowe. Dlatego powstał unijny projekt o nazwie FCH2RAIL, w którym uczestniczą partnerzy z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii. CAF, Renfe, Toyota, DLR i Adif opracowali prototyp pociągu o zerowej emisji. Pojazd jest wyposażony w hybrydowy i modułowy układ napędowy, który łączy zasilanie elektryczne z sieci trakcyjnej z zasilaniem z ogniw paliwowych. Na tę drugą część składają się wodorowe ogniwa paliwowe i akumulatory.
Projekt został zainicjowany w 2021 roku, a jego zakończenie przewidywane jest na końcówkę roku 2024. Budżet projektu wynosi 14 mln euro, przy czym aż 10 mln euro stanowi dotacja z funduszy europejskich. Prototyp powstał na bazie istniejącego, trójczłonowego pociągu typu Civia 463. Pojazd dostarczyło Renfe. Odkupił go CAF na potrzeby realizacji projektu FCH2RAIL. Pojemność zbiorników wodoru w prototypie wynosi 160 kg, a oczekiwany zasięg dla jednego napełnienia wynosi 800 kilometrów, choć należy zaznaczyć, że jest to wartość referencyjna, która może w praktyce być wyższa lub niższa, w zależności od takich czynników, jak częstotliwość postojów, czy nachylenia na poszczególnych odcinkach.
Obecnie prowadzony jest proces dopuszczenia. Najpierw skład przechodził
intensywne jazdy testowe w Hiszpanii. Teraz po raz pierwszy poruszał się po torach w Portugalii. – W dniach 3-6 kwietnia pociąg H2 kursował linią Minho, co czyni go pierwszym pociągiem wodorowym w Portugalii. Dzięki tym testom projekt FCH2Rail osiągnął kamień milowy w postaci uzyskania dopuszczenia dla składu w Portugalii – poinformował CAF.
Testy przeprowadzone w Portugalii są częścią dużego procesu dopuszczenia składu, którą rozpoczęto w maju 2023 roku. Pierwsze jazdy odbyły się na hiszpańskiej sieci kolejowej. Teraz testowany był na torach w Portugalii. Jak poinformował producent, wodorowy prototyp przejechał już 8 500 km. – Celem testów jest ocena zachowania i niezawodności całego układu wodorowego i akumulatorowego, a także opracowanego systemu zarządzania energią. Ideą przeprowadzenia testów na różnych liniach i trasach jest wykazanie potencjału tej technologii jako alternatywy dla pociągów z silnikiem diesla – podkreśla CAF.
W europejski projekt FCH2Rail zaangażowane są różne podmioty – CAF, Adif, Niemiecki Instytut Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR), Toyota, Narodowe Centrum Wodoru (CNH2), Infrastruktura Portugalii (IP) i Stemmann Technik (STT). Większościowe finansowanie zapewnia organizacja Partnerstwo na rzecz czystego wodoru.