Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem wyprodukowany przez Alstom, po raz pierwszy został zaprezentowany we Francji - na torach testowych urzędu transportu kolejowego w Valenciennes (departament Nord).
Alstom realizuje program promocji pociągu Coradia iLint skierowany do samorządów lokalnych, instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór transportu oraz przewoźników - jak tłumaczy, aby podkreślić rolę tego rozwiązania z perspektywy celów zrównoważonego transportu. Niedawno
jednostka została zaprezentowana w Polsce. Producent podkreśla, że wodór jest elementem głównych projektów będących przedmiotem wspólnego europejskiego zainteresowania (PIIEC – fr. projet important d'intérêt européen commun en santé), które Unia Europejska zainicjowała w 2020 roku a we Francji uzyskał wsparcie w postaci Planu Wodorowego, który zainicjowano w 2018 roku.
Kolejne testy wodorowego iLintaAlstom pracuje nad uruchomieniem pociągu regionalnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe od ośmiu lat. Pierwsze w dwa w pełni wodorowe pociągi iLint weszły do komercyjnej eksploatacji w Niemczech w 2018 roku. Do chwili obecnej
dwa niemieckie landy zamówiły 41 składów tego typu pociągów. Udane testy przeprowadzono w Austrii, Holandii i Szwecji – teraz nadszedł czas na Francję. We Włoszech operator FNM potwierdził zamówienie 14 pociągów napędzanych wodorem – realizacja nastąpi pod koniec 2020 roku. W awangardzie zamówień znalazła się również Francja – państwowy przewoźnik kolejowy SNCF złożył zamówienie na 12 hybrydowych
pociągów elektryczno-wodorowych Coradia Polyvalent. Będą poruszać się na trasach w czterech regionach administracyjnych: Owernia-Rodan-Alpy, Burgundia-Franche-Comté, Grand Est, Oksytania.
– Teraz ambicją Alstom jest przyspieszenie realizacji strategii wodorowej, jak również dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań ekologicznych – podkreślił Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France cytowany w komunikacie. – Chcemy dostarczyć rządom i przewoźnikom odpowiednie narzędzia techniczne i ekonomiczne, które pozwolą na odejście od oleju napędowego. Chcemy wnieść swój wkład do francuskiego i europejskiego przywództwa w tej technologii przyszłości – dodał
Francja kluczowa dla wodoruCoradia iLint świetnie się sprawdzi na trasach niezelektryfikowanych. Jest idealnym rozwiązaniem dla linii obsługujących cały kraj, co dziś stanowi strategiczną kwestię mobilności dla wielu państw i regionów. Pociąg zaprezentowano w konfiguracji przeznaczonej na rynek niemiecki. Producent przyznaje, że konieczne będzie dokonanie pewnych adaptacji, by pociąg Coradia iLint spełniał normy francuskie. Zainicjowano już odpowiednie procedury.
Alstom deklaruje duży udział francuskiej produkcji w technologiach wodorowych - układ napędowy zaprojektowano i wyprodukowano w Tarbes (departament Pirenejów Wysokich). Do tego niedawno przejęto spółkę Helion Hydrogen Power z siedzibą w Aix-en-Provence (departament Delty Rodanu), która specjalizuje się ogniwach paliwowych dużej mocy.
Jak zapowiedziano, próbna jazda pociągu Coradia iLint na otwartej sieci francuskich kolei odbędzie się w 2022 roku na linii Tours-Loches w Regionie Centralnym-Dolinie Loary.