Latem tego roku Alstom zaprezentuje swój pociąg wodorowy Coradia iLint w ruchu z pasażerami w kanadyjskiej prowincji Quebec.
Alstom poinformował, że we współpracy z rządem Quebecu, Chemin de fer Charlevoix, Train de Charlevoix, Harnois Énergies i HTEC, ogłosił projekt demonstracyjny usług pasażerskich dla swojego pociągu Coradia iLint zasilanego wodorem. Latem 2023 roku Coradia iLint będzie przewozić pasażerów w sieci kolejowej Réseau Charlevoix, wzdłuż Rzeki Świętego Wawrzyńca, między Parc de la Chute-Montmorency a Baie-St-Paul. Pociąg będzie zasilany ekologicznym wodorem produkowanym przez Harnois Énergies w zakładzie w Quebec City.
Pierwszy raz zielonego wodoru za oceanem
Co ciekawe, będzie to pierwszy raz - w obu Amerykach - gdy pociąg o zerowej emisji (dzięki zasilaniu zielonym wodorem) przewiezie pasażerów. Eksploatacja z pasażerami ma pozwolić firmie Alstom i jej partnerom lepiej określić kolejne kroki w rozwoju technologii napędu wodorowego i wprowadzania jej na rynek północnoamerykański.
Coradia iLint po raz pierwszy wszedł do użytku komercyjnego w Niemczech w 2018 roku i
przejechał ponad 220 000 kilometrów w ośmiu krajach europejskich. Pociąg jest zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które podczas pracy emituje jedynie parę wodną. 15 września 2022 roku Coradia iLint
przejechała rekordowy dystans 1 175 kilometrów bez tankowania. Coradia iLint osiąga prędkość maksymalną 140 km/h oraz przyspieszenie i hamowanie porównywalne ze standardowym regionalnym pociągiem spalinowym – ale bez hałasu i emisji. Coradia iLint wyróżnia się połączeniem innowacyjnych cech: czystej konwersji energii, elastycznego magazynowania energii w akumulatorach, inteligentnego zarządzania trakcją i energią. Zaprojektowana specjalnie dla linii niezelektryfikowanych, pozwala na bezpieczne, czyste i zrównoważone działanie. Do tej pory 41 zespołów trakcyjnych
zostało zamówionych przez klientów w Europie – przypomina Alstom.
Zaledwie 1% zelektryfikowanej sieci. To szansa dla wodoru
– Już w 2018 roku Alstom jako pierwszy wprowadził do eksploatacji pociąg wodorowy w Europie, a naszym celem jest bycie pierwszymi również w obu Amerykach – wyjaśnia Michael Keroullé, prezes Alstom Americas cytowany w komunikacie, dodając, że przy zaledwie 1% sieci zelektryfikowanych w naszym regionie, technologia ta będzie stanowić alternatywę dla diesli. – Ten projekt udowodni nasze możliwości zapewnienia bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności klientom, agencjom i operatorom, a także pasażerom. Będzie to również niezwykła wizytówka dla rozwijającego się w Quebecu ekosystemu zielonego wodoru – zapewnia.
– Quebec pozycjonuje się jako centrum wiedzy specjalistycznej w zakresie zrównoważonego transportu na kontynencie. Obiecujące innowacje, takie jak te opracowane przez Alstom, nie tylko pomogą nam osiągnąć nasze ambitne cele związane ze zmianami klimatycznymi, ale będą mogły być również eksportowane do innych miejsc na świecie. Jestem przekonany, że nasz kraj ma wszystko, czego potrzeba, aby stać się jednym z międzynarodowych liderów zielonej gospodarki – dodaje François Legault, premier Quebecu.
Pierwszy kontrakt
Komercyjna obsługa Coradia iLint w Quebecu jest pierwszym zleceniem nowego centrum innowacji Alstom w obu Amerykach, które tworzy rozwiązania zrównoważonej mobilności. Podstawową misją centrum zlokalizowanego w Saint-Bruno-de-Montarville w Quebecu jest rozwój przyszłych platform z napędem hybrydowym, akumulatorowym lub ekologicznym wodorem, dostosowanych specjalnie do rynku północnoamerykańskiego, przy wykorzystaniu ponad 700 inżynierów Alstom pracujących obecnie w tym mieście, aby pomóc w przyspieszeniu dekarbonizacji sektora kolejowego. W ramach projektu demonstracyjnego Coradia iLint, inżynierowie centrum będą ściśle współpracować z kluczowymi podmiotami sektora badań i innowacji w Quebecu, a także z partnerami przemysłowymi z branży baterii i wodoru w Quebecu – informuje Alstom.